Waarom mag een opamp niet op volgende manier gevoed worden?

Of waarom is het af te raden? Want ik zie het niet vaak als op onderstaande afbeelding.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Wat bedoel je met "opamp"? Dat woord bestaat niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bestaat wel. Een OPerational AMPlifier
Amadea
11 jaar geleden
Oh, je bedoelt dus een operationele versterker....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een operationele versterker (of opamp van het Engelse operational amplifier) is een actieve elektronische component, meestal in de vorm van een geïntegreerde schakeling, met een zeer hoge versterkingsfactor Ao. Google had hem gelijk. Ik neem aan dat het gebruik van jargon in de juiste categorieën mag?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was ook uit het schema af te leiden.

Antwoorden (2)

Er is niemand die jou verbiedt om een opamp-schakeling zo op te bouwen. Het is echter wat vreemd om 3 1kOhm weerstanden als stroombegrenzing voor de led aan de uitgang te gebruiken, effectief zijn er slechts twee. De weerstand van de positieve voeding doet zo niet mee, de andere twee kunnen vervangen worden door een enkele van 2 kOhm.
Als je een opamp-schakeling met symmetrische signalen t.o.v. aarde wilt bouwen dan is het raadzaam om met 1 opamp een virtuele aarde te maken: weerstanddeler aan + ingang, uitgang aan - ingang, de uitgang is dan een stevige referentie voor de rest van de opamps in jouw schakeling. Je moet dan geen andere dingen aan de weerstanddeler verbinden omdat dan het virtuele aardpunt veranderen kan. Wel kun je zaken verbinden met de uitgang van jouw referentie-opamp, maar voor lees kun je ook heel goed verbinding naar één van beide voedingslijnen maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
"lees" in laatste zin moet "leds" zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker te doen, echter is de aarde (0) niet erg stabiel, afhankelijk van wat de output van je opamp doet, maw het komt de stabiliteit van de schakeling niet ten goede. Waarom, als de uitgang van de opamp geheel positief is, meer stroom door de onderste deler weerstand lopen dan door de bovenste, dus zal het nul niveau niet meer 1k op 1k zijn, maar grofweg 2k op 1k en dus het nul niveau zal dalen naar 1/3 van de totale spanning, ipv de helft.