Welke lamp heb ik nodig?

Ik heb een lamp met 40 watt gloeilamp, door welke spaarlamp met hoeveel watt moet ik deze vervangen. Wil graag net zoveel licht houden. Mijn ervaring met spaarlampen is toch dat ze minder licht geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

De gloeilamp van 40 Watt kan je vervangen door een spaarlamp van 8 Watt. Beide lampen geven een vergelijkbare lichtstroom van 400 lumen.

Hierbij een handige vergelijkingstabel.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handige tabel. Wederom bedankt.

Andere antwoorden (5)

Lager energieverbruik: uit een gewone spaarlamp komt 3 tot 4 keer meer licht per watt. Een gloeilamp van 40W kan men vervangen door een spaarlamp van 9W tot 13W. Een 100W gloeilamp kan vervangen worden door een spaarlamp van 23W tot 30W.[1]

Ikzelf vind spaarlampen niet echt fijn omdat ze op moeten warmen. Je krijgt soms ook roze-achtig licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spaarlamp van 8 watt zou dezelfde hoeveelheid licht moeten leveren als een gloeilamp van 40 watt. Natuurlijk is niet elke spaarlamp exact hetzelfde, dus dit kan enigzins variëren. Vaak staat op de verpakking van een spaarlamp wat voor watt gloeilamp vergelijkbaar is qua hoeveelheid licht. Voor een basis-omrekentabel, zie de bron:

Toegevoegd na 21 minuten:
Wat betreft de hoeveelheid licht: Eigenlijk bedoel je hier de intensiteit van het licht. Hiervoor moet je kijken naar de kleurcode die vermeld staat op de verpakking. Codes in de 800 zijn bedoeld voor huiskamers. In de 900 is voor kantoren, en is dan ook intenser (geeft 'meer licht').
Verder belangrijk om te weten is dat als je rond de 850/950 bij een neutrale kleur licht zit, ga je laag in de 800/900 zitten krijg je een enigzins roze kleur, ga je hoog in de 800/900 zitten krijg je een enigzins blauwe kleur.

Als je niet zo blij bent met de opstarttijd van een spaarlamp, of sowieso verder kosten wilt besparen kan je ook gaan voor ledlampen. Hier is zo'n 6 watt vergelijkbaar met een gloeilamp van 40 watt. Ledlampen zijn wel duurder in aanschaf dat spaarlampen, maar gaan volgens fabrikanten 3x zo lang mee. Verder gebruiken ze nog minder stroom dan spaarlampen. Uiteindelijk kom je dus goedkoper uit dan met een spaarlamp.

Wat betreft de genoemde 8 en 6 watt. Dit is een algemene waarde, die kan verschillen afhankelijk van het merk. Vaak is 40 watt vergelijkbaar met spaarlamp 8-11 watt en ledlamp 6-8 watt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op veel merklampen staat vermeldt hoeveel lumen ze produceren en met welke gloeilamwaarde dat overeenkomt.

een 13 Watt LEDlamp moet wel genoeg zijn (uit mijn hoofd)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een gloeilamp van 40 watt verbruikt aan stroom 40 watt/per uur de licht opbrengst is iets heel anders. dit is ongeveer 400 lm (lumen) op de tabel kan je zien dat een spaarlamp van 8 watt ook ongeveer 400 lm aan lichtopbrengst geeft. alleen verbruikt deze lamp maar 8 watt aan stroom per uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 3 Watt LED lamp, met 25O lumen. Ik heb ze zelf ook. / Wil je toch een spaarlamp, 9 - 11 Watt volstaat. Spaarlampen geven niet meteen de volle lichtsterkte t.o.v. andere lampen. Als ik een kamer in loop, wil ik meteen licht. Tegenwoordig zijn spaarlampen beter (door)ontwikkeld, dus kwalitatief prettiger wat licht opbrengst & kleur betreft. Toch ben ik al begonnen lampen voor LED's te vervangen.