Is het niet gevaarlijk om een wasmachine in de douche te hebben?

Ik vroeg me eigenlijk af waarom ze de meeste aansluitingen van de wasmachine in de douche hebben? Is dat niet gevaarlijk?

Toegevoegd na 3 minuten:
Met douche bedoelde ik de badkamer. mijn excuses ik typte te snel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je niet badkamer? In de douche lijkt me zeker niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn excuses , ik bedoelde inderdaad badkamer

Het beste antwoord

Onder normale conditie,s en conform de juiste aansluitingen is het geen probleem.

Echter het wordt een grijs gebied als een badcel niet zo groot is, de ventilatie niet voldoende is, er geen dubbelpolige trekschakelaar aanwezig is, en de douche te dichtbij is bij de wasdroger of wasautomaat.

In elke situatie mogen de apparaten niet in werking zijn,
en is het met kleine kinderen het beste om dat soort apparatuur elders te plaatsen. (bv inpandige berging)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Opzich niet, als je maar zorgt dat de stekker / stopcontact niet helemaal nat worden. Maar dat beetje damp van het douchen kan niet veel kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich kan dit geen kwaad als het stopkontakt maar op 1meter van de douche staat.
Dit is wettelijk verplicht en zal zo zijn als uw installatie gekeurd is.
De doucheruimte moet ook aangesloten zijn op een verliesstroomschakelaar van 30 mA, zoals elke natte ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen zien geen gevaar tijdens het baden of douchen.
En met het ontbreken van wandcontactdozen in de badcel kunnen er geen gevaarlijke dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga daar niet op antwoorden !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groot gelijk , je moet het gevaar ook niet uitdagen , wandcontactdozen ( in BELGIE noemt men dit stopcontacten - maar je begrijpt me wel ) in een badcel dat kan NIET, mensen die dit plaatsen zijn goed voor de gevangenis, spreek dan aub niet met insinuaties ook al bedoeld je het goed .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijkheid vindt je altijd in het technische reglement en dit voor ieder probleem of vraag over woning elektriciteit.
Is te vinden op de Site van bijna elke keurigs organisatie onder toezicht van de staat .
Het is inderdaad zo in de badkamer moet elke elektrische aansluiting aangesloten zijn op een leiding met als verplichte beveiliging een verliesstroomschakelaar van 30 mA, maar een wasmachine moet nog eens extra een aparte rechtstreekse leiding hebben , dit wil zeggen dat het stopcontact van de machine niet in een groep van andere stopcontacten mag zijn het moet een volledig afzonderlijk leiding zijn van aan de zekeringkast tot aan het stopcontact met aarding en met een afzonderlijke zekering van 20A als je 2,5mm draad gebruikt, deze moet dan ook aan de verliesstroomschakelaar van 30mA zijn afgetakt,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle techniek ten spijt, maar voorkomen is beter dan......
Veel oude installatie,s werken niet meer goed. Toen wij nog in de kleine kinderen zaten en later kleinkinderen over de vloer hebben wij er direct zorg voor gedragen dat de droog en wasautomaat niet meer in de badcel hoefden te staan. Het is denkbeeldig dat een aardlekschakelaar blijft ,hangen, en dus zijn werk niet doet, met alle gevolgen van dien. (test zelf uw aardlekschakelaar op de juiste werking,
het liefst 25 keer achterelkaar) Hij hoeft maar 1 keer niet te werken tijdens de test en mijn theorie blijkt waar te zijn. Bij een defect aan een electrisch apparaat in de badcel EN een weigerende aardlekschakelaar, zijn zeker de rapen gaar.
Dus heeft men elders ruimte?, dan liever daar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sxiopo, ge hebt verdorie niet 100%...maar 1000% gelijk , het is ook niet mijn bedoeling uw benadering van het vraag probleem in twijfel te trekken .Waar ik duidelijk wil in zijn is dat in de nieuwe generatie van badkamers allerlei elektrische toestellen geplaatst en ook mogen geplaatst worden als het maar volgens de wettelijke regels is , oude installaties moeten dan ook regelmatig getest en eventueel aangepast worden volgens de opgelegde normen (regels) van het technische reglement. We testen ook niet telkens we in de badkamer komen eerst de aardlekschakelaar, is het nu een nieuwe installatie of een oude ...ook kort na de test kan deze niet meer werken . Badkamers zijn ook tegenwoordig nogal grootte ruimtes (opgelet we spreken wel over badkamers , geen badcel).
Zowel u als ik proberen de mensen hun vragen juist en raadgevend te beantwoorden met in onze gedacht wat er wel zou kunnen mislopen bij...u weet wat ik bedoel.
Daarom kunnen we beter zo verder gaan zonder spijt of schuldgevoelens .
Het ga je goed sxiopo