Hoe kan ik bereken of mijn zekering (van huis) niet overbelast wordt als ik een aantal apparaten erop aansluit?

Op een van de stekkers staat bijvoorbeeld: 2,4 Ampere en 250 Volt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

Op een zekering van 2,4 ampere kun je maximaal 2,4 ampere x 230 volt= 550 watt aansluiten. Wat het wattage van de aangesloten apparaten is, kun je meestal terugvinden op het apparaat zelf of in de handleiding.
paulus811
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het vermogen (watt's) deelt door de spanning (in huis 230 volt) krijg je de stroomsterkte (ampère). De ampères per groep mag je bij elkaar optellen. Zo kom je bij het gebruikte ampèrrage, wat niet hoger mag zijn dan wat er op de zekering staat.
Omgekeerd kan je ook berekenen dat een zekering van 16 ampère 16x230=3680 watt vermogen kan leveren. Nu is het een kwestie van vermogens bij elkaar tellen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierbij heb je wel de weerstand in de kabels verwaarloosd en dat is (zie ook het volgende antwoord) niet correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De weerstand in de kabels is klein genoeg om geen rekening mee te hoeven houden. De netspanning is ook nooit precies 230 V en het vermogen van het apparaat is ook maar beperkt nauwkeurig aangegeven. Niet interessant dus. Door de weerstand in de draad (er is geen sprake van kabels als het goed is) wordt het opgenomen vermogen hooguit iets lager en de kans op een springende stop juist iets kleiner. Werkbare marge wordt dus iets vergroot, dat maakt het juist makkelijker om met een correcte berekening inderdaad goed uit te komen.
Zekeringen worden niet zozeer bepaald per toestel maar ifv volgens het gebruik.
Verlichting min 2 kringen met max elk 10 lichtpunten, bekabeld met 1,5mm², afgezekerd met 10 A zekeringen of 16 A automaat.
Stopkontakten hebben max 8st per kring en zijn bekabeld met 2,5mm² en afgezekerd met 16 A zekering of 20 A automaat.
De elektricien zal de stopkontakten in de keuken bv verdelen om een evenwichtige belasting te hebben.
Zwaardere toestellen zoals een wasmachine, vaarwas, droogkast, enz krijgen normaal een aparte kring, 2,5 mm² 16 A zekering of 20 A automaat.
Nog zwaardere toestellen zoals een fornuis met oven worden bekabeld met 4mm² en afgezekerd met 20 A Zekering of 25 A automaat.
Voorgaande gegevens zijn voor monokringen (2 fasig) en dus niet op krachtstroom (3 of 4 fasig)

Toegevoegd na 1 dag:
Voor alle duidelijkheid nog, uw toestel verbruikt
2,4A x 230V= 552 Watt of 0,5 kW.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even bij vermelden dat u een kring met 16 A zekering dus 16 A x 230 V = 3680 Watt = 3,68 kW KAN belasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Alles leuk en aardig, maar dit werd niet gevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is aangepast, verder geen commentaar !