Zou het veel stroomkosten schelen, als je alle stekers eruit zou halen van de computers, opladers,blender, koffiezetapparaat,waterkoker en magnetron?

En als je op vakantie gaat om de stekkers van de koelkast, diepvries, wekker, router, modem enz uit te halen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

ik heb eens van een elektricien gehoord, dat dat "een paar tientjes" per jaar scheelt...

als je op vakantie gaat en je koelkast is leeg, dan moet je deze ook open zetten, vergeet dat niet, anders gaat het stinken !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar het kost wel weer meer energie als je hem dan weer aanzet. Hij gaat dan even hard koelen om alles weer op temperatuur te krijgen.
Ik vraag me af of het rendabel is om een koelkast die bijna leeg is uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar heb je een punt en voor een lang weekend, nee dat is tekort, maar weinig mensen gaan tegenwoordig een weekje met vakantie, en mij werd verteld dat je met veertien dagen uit de kosten was. "Ik vraag me af of het rendabel is om een koelkast die bijna leeg is uit te zetten." een koelkast die ...bijna... leeg is moet je niet uitzetten! dat bederft en gaat stinken.

Andere antwoorden (3)

Hoeveel dat scheelt hangt af van het apparaat. Een computer bespaart ongeveer 30 euro per jaar, een tv met dvd speler 14 euro per jaar en een koffiezetapparaat 6 euro per jaar. Dit zijn afzonderlijk geen enorme bedragen, maar alles bij elkaar opgeteld kan het zo 100 euro of meer schelen. Daarbij spaar je ook nog het milieu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja!
Dat scheelt aanzienlijk in wat je terugkrijgt (als je het kleine eert ;) )

Een apparaat heeft heel vaak een standby modus waarin deze ook wat verbruikt, als je iets echt niet meer gebruikt is het raadzaam om altijd te zorgen dat de stekker geen toevoer meer krijgt. (let ook op adapters van bijvoorbeeld; telefoons, die we allemaal weleens/altijd er in laten zitten als we onze telefoon eraf halen.)
Als je dit gemakkelijk wilt doen kun je het beste werken met stekkerdozen met een wipschakelaar of systemen zoals klikaanklikuit bijvoorbeeld.
Voor de tv hebben ze zogenaamde standby killers, een verkoper of Google kan je hier meer over vertellen ^^

Als het een overweging is en je wilt weten bij welke apparaten echt de moeite is; kun je ook altijd een verbruikmeter aanschaffen, deze geven op een display weer wat het verbruik is, al zou je dezen ertussen zetten alleen wanneer je deze in standby hebt... Zou je het verbruik kunnen zien in standby. Dergelijke zijn te koop bij de kijkshop voor niet al te duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(let ook op adapters van bijvoorbeeld; telefoons, die we allemaal weleens/altijd er in laten zitten als we onze telefoon eraf halen.)
nooit ! :)
Dit zal alleen schelen voor apparaten die in een stand-by stand staan of op een andere manier sluimerend stroom verbruiken. Een blender bijvoorbeeld staat gewoon "uit" (ik zou in ieder geval geen type weten die wel aan zou blijven staan). Waterkoker idem dito.
Een magnetron verbruikt alleen stroom voor het klokje dat erin zit dus dat schiet ook niet op. Het zit hem voornamelijk in de aantallen apparaten die zijn uitgerust met een externe adapter. Deze verbruiken ALTIJD stroom; of het apparaat nou aanstaat of niet. Natuurlijk verbuiken ze bij belasting meer dan in rust.

"vroeger" zaten alle adapters in het apparaat ingebouwd en zaten de adapters (transformator + gelijkrichters +voltage regelaars). De aan/uitknop schakelde dit dus altijd uit (behalve in geval; van stand-by natuurlijk).

Nu apparaten kleiner worden, worden deze schakelingen dus extern uitgevoerd en staan ze altijd onder spanning.

Je moet er wel rekening mee houden dat het aan en uitschakelen van adapters niet bevorderlijk is voor de levensduur. Zoals al eerde vermeld, besparing is niet meer dan een paar tientjes op jaarbasis maar wanneer een apparaat er eerder me uitscheid, is dat in 1 klap weer weg.