Kan je bij het openmaken van een CD speler , die 7niet electrisch is aangesloten nog schokken krijgen?

Nabij het leeselement staat een waarschuwing voor schokken.
Geldt dit ook voor niet aangesloten toestellen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Kan weldegelijk!

Logischerwijs zou je zeggen van niet, indien er geen spanning op staat.
Echter, vele zwakstroom apparatuur beschikt over zogeheten: 'condensators'. Dit zijn elementen die spanning voor bepaalde tijd op kunnen slaan om later te gebruiken.
Vergelijk het met een soort accu.

In de simpelste/kleinste apparaatjes vind je al condensators van rond de 3 a 400volt..
Nou is 't wel dat hier geen constante spanning op staat. Oftewel, zou je hierdoor een schok krijgen, is de spanning meteen 'op'.

Een hartstilstand (of dergelijk) is dus niet aan de orde.
Maar pijn doet t zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk. Zie mijn reactie op het antwoord van Savana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel, zie mijn reactie daarop..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de condensatoren kunnen nooit een hogere spanning krijgen dan er ingestopt wordt. Als de werkspanning van de elektronica in een CD-speler 18-20 V. is, zit die spanning ook in de condensatoren, maar niet méér. Anders zou toch ook de elektronica in de CD-speler opgeblazen worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat wel,
er zitten meerdere elementen op een printplaat dan alleen die condensator. Zoals weerstanden e.d. De spanning wordt langzaam 'losgelaten'. De rede dat het rond de 300volt is, is puur om langer mee te gaan.
Echter, de condensatoren hebben een veel te laag ampère om de boel op te blazen.

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat zo'n apparaat nog reststroom bevat, dus volgens mij moet dat schokloos kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee. behalve als er op een of andere manier statische elektriciteit in je lichaam is opgebouwd, je raakt de CD speler aan en je krijgt een stroomschok.
maar het zou veilig moeten zijn. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit kan. Er zitten condensatoren in die nog opgeladen kunnen zijn als je de cd speler uitzet.... na verloop van tijd zal deze lading afnemen, maar zet je hem net uit als je hem openmaakt, dan is het zeker mogelijk hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, je bericht stond er nog niet toen ik 'm typte..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft niet, ik geef je toch nog even een plusje voor jouw antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die condensatoren zitten in het laagspanningscircuit. De spanning die uit het lichtnet komt wordt allereerst omlaag getransformeerd tot een ongevaarlijke 12 - 18 volt, daarna gelijkgericht en afgevlakt. Gevaar kunnen die elco's dus niet opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Multimeter zegt andere dingen.. Ja; die zitten in het laagspanningscircuit. Maar, nee; ongevaarlijk is het niet. Die dingen vullen alsnog op tot een volledige 300 of 400 volt. Test maar:
Pak een (grote) condensator, sluit hem aan op een simpele AA alkaline batterij. Haal de batterij er af. En laat 2 stalen pinnen (die aangesloten zijn op de condensator) tegen elkaar komen. Volgt een enorme schok..
Een batterijtje is maar 1,5volt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit eens een (geladen) condensator van een flitser beetgepakt?
Maar in dit geval denk ik niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. (Wel stekker er even uit...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, maar de buis van een flitser werkt met een zeer hoge spanning. Heb je wel eens een oplazer van een bromfietsbougie gehad? Dan lach je ook niet. De elektronica in een CD-speler werkt op ca. 18 V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
@ Twisty: een condensator op een 1,5 volt batterij zal nooit meer dan 1,5 volt afgeven, wel zal die kort een hoog amperage kunnen geven. Als ie groot genoeg is kan ie zeg maar de hele batterij opslurpen en die stroom in 1 keer afgeven, kortsluiting dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Twisty, dat op een elco een werkspanning van 400 V. aangegeven staat, wil niet zeggen dat die spanning er ook altijd inzit. Het geeft alleen maar de spanning aan die het ding kan hebben voordat die de geest geeft. Dergelijke hoge spanningen werden wel gebruikt in vroegere buizenradio's en beeldbuistelevisies, maar in apparatuur die met IC's en transistoren werkt, niet meer.
Dergelijke apparatuur werkt intern op spanningen tot ongeveer 20 Volt, daar zul je dus geen schok van kunnen krijgen als de stekker niet in het stopcontact is.
Alleen er een schakelende netvoeding in zit, te herkennen aan het ontbreken van een transformator met ijzerkern, dan kan het voedingsdeel spanning tot 310 V blijven houden. Bij het leeskopje van een CD of DVD speler staat trouwens een waarschuwing voor laserlicht, niet voor elektrische spanning.