Hoeveel van het water van de wasmachine wordt opgewarmd?

Dus stel dat er 60 liter wordt gebruikt voor een was- en droog combinatie. Hoeveel water hiervan wordt er opgewarmd door de verwarmings element? En hoeveel wordt als koud water gebruikt. Ervanuitgaande dat er een was van 40 of 60 graden wordt gedraaid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (4)

Alleen het water van de hoofdwas wordt opgewarmd. Het spoelen gebeurt met koud water.
Dit is onafhankelijk van het wasprogramma en de ingestelde temperatuur.
Reddie
12 jaar geleden
Verwarmen van water bij een wasautomaat gebeurt alleen tijdens de hoofdwas. Voorwas en spoelprogramma gebeuren met onverwarmd water.
De exacte hoeveelheden van het gebruikte water hangen af van merk en type van de wasmachine, alsmede het gebruikte wasprogramma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Reckoner,

het water van de hoofdwas, maar óók het water van de voorwas, wordt verwarmd.
meestal wordt de voorwas overgeslagen.

als het water te heet is om door de afvoer te laten stromen, wordt er eerst nog koud water bijgevoegd, voordat het water naar het riool gaat.
welke temperatuur de grens is, waarbij wel/geen koud water wordt toegevoegd, weet ik niet.

verder heeft wol een veel hogere waterstand dan andere kleren.
dus een hete wolwas kost veel energie, omdat er veel water moet worden opgewarmd.

de spaarstand van een wasmachine bespaart niet alleen water, maar ook energie om het op te warmen.
het beste kan je altijd met een volle wasmachine wassen. dat is het voordeligst.

de wasmachine vullen met warmwater (uit een gasgestookte boiler of combi ketel is goedkoper dan het water door de wasmachine elektrisch te verwarmen.

uiteraard moet je wel twee kleppen knutselen, om te voorkomen dat het voordeel van gasgestookt warm water teniet wordt gedaan door ook met warm water te spoelen.

dus even de deksel van de wasautomaat lichten.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wasmachine heeft altijd 2 waterstanden, alleen bij de wolwas wordt ook de hoge waterstand verwarmd tot 30°C maar normaal geschiedt verwarmen alleen op lage waterstand dat 8-16 ltr zal bedragen; de hoge waterstand is meestal ±20 liter afh. van de vullingsgraad.
Er zijn echter wel machines die fijnwas op hoge waterstand verwarmen en is soms noodzakelijk.
However, je kunt natuurlijk altijd de slang er eens uittrekken en de hoeveelheid opmeten - neem wel een geijkte emmer (sommige hebben een afwijking van wel 50%!!) en let erop of je alleen de láge waterstand aan het meten bent want anders staat de boel blank...