Wat is nou een goeie coax/antenne kabel?

Ik zie er heel veel maar verschillen met prijs heel erg en er staat db bij? Ik weet er niks van af.

Ik wil het gebruiken voor van beneden naar boven. ongeveer 15 meter.

Mvg,
Danny

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Er zijn vele soorten coax-kabels verkrijgbaar in de handel. Het verschil zit hem in de kwaliteit, en kwaliteit moet je betalen.

Een lage demping is vooral van belang bij gebruik van lange coaxkabels. Een hogere demping leidt tot een grotere verzwakking van het signaal. Omdat de demping normaliter toeneemt bij hogere frequenties is de demping bij de hoogst gebruikte frequenties van belang. In een televisie CAI systeem ligt de hoogste frequentie onder de 860 MHz, de demping van coaxkabel voor televisie wordt daarom vaak opgegeven bij 860 Mhz.

Een goede hoogfrequent afscherming is van belang om te voorkomen dat signalen buitenaf de kabel, en dus het CAI systeem, binnen kunnen dringen. Wanneer de hoogfrequent afscherming onvoldoende is dan zal de kabel als antenne gaan werken en krijgt u storingen in het beeld. De hoogfrequent afscherming wordt opgegeven in dB. De afscherming neemt af bij hogere frequenties, bij televisiekabel geeft men vaak de demping op bij 1000Mhz. Omdat de televie frequenties tot 860 Mhz lopen zal de demping dus beter zijn dan de opgegeven waarde bij 1000 Mhz.

Voor radio en televisie wordt kabel met een impedantie van 75 Ohm gebruikt. Voor andere toepassingen wordt vaak kabel met een impedantie van 50 Ohm gebruikt. Gebruik van kabel met een onjuiste impedantie leidt tot reflecties in de kabel en maakt de kans op storingen zeer groot.

Wil je goede coax-kabel met deze goede eigenschappen, dan is er eigenlijk maar 1 type in de markt welke het predikaat goed heeft. Het is niet zozeer van een bepaald merk, maar het is de typeaanduiding welke door meerdere merken gemaakt wordt. Het gaat om coax-kabel met typeaanduiding COAX-12! Dat is de beste! Je kunt de kabel gemakkelijk herkennen, over de gehele kabel staat dit typenummer geprint.

Het geniet de absolute voorkeur metalen afgeschermde aansluitpluggen te gebruiken. Al met al een kleine investering, maar je gebruikt het jaren zonder problemen en met veel plezier!

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je let op het kabelkeur-kenmerk, dan heb je een goede kabel. Kabels van bijvoorbeeld Hirschmann zijn erg goed, maar ook erg duur.
bamibal