Hoeveel amp komt er uit een 12 v auto stekker?

En waar kan ik het contact waar de stekker in gaat kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.7K

Antwoorden (3)

De stroom die een 12V aansluiting in een auto kan leveren is afhankelijk van de zekering waarop hij is aangesloten.
Meestal is de aanstekeraansluiting afgezekerd met 15A omdat de aansteker vrij veel stroom gebruikt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Stekkers voor een sigarettenaansluiting zijn bij veel tankstations langs de snelweg te koop, de (inbouw-)contacten waar deze stekkers in passen zijn te koop bij auto-onderdelen zaken, Halfords of bij Conrad.
12V x 15A = 180 W, je kunt dus heel watt aansluiten op de aansluiting. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil zeg maar een 12 accu van 60 amp aansluiten met een autostekker maar kan ik hier dan standaard elec. Auto dingen op aansluiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een accu van 60 Ah kan veel meer stroom leveren dan 60A.
Je moet dus altijd een zekering in de leiding naar het aansteker-contact opnemen.
Zonder loop je kans op smelten van de aansluiting of de draden er naar toe. Brandgevaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet er een zekering tusen. Je wil niet meemaken dat er kortsluiting komt. (brand)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op een 12V accu allerlei dingen aansluiten die je ook in een auto aan kan sluiten.
Koelboxen, telefoonladers, laptopadapters voor 12V, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zojuist gekeken en de meeste kunnen niet meer dan 16 amp, weet je hier misschien iets op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meer apparaten wilt aansluiten dan kun je ook meer aansteker-aansluitingen naast elkaar zetten.
Als je een enkel apparaat aan wilt sluiten dat meer dan 15A trekt dan moet je dat met dikke draden op een andere manier aansluiten (dikke kroonsteen?).
Als je meer kleine apparaten wilt aansluiten dan zijn er ook verdeelstekkers voor aansteker-aansluitingen te koop, meestal hebben die echter een eigen ingebouwde zekering van een veel lager amperage (3A)
Een 12V stekker van bv een sigarettenaansluiting is afhankelijk van de auto met 10-15A gezekerd. Wil je grotere vermogens via een 12V stekker gebruiken, zul je een aparte aansluiting met dikkere kabels en eigen zekering moeten aanleggen. Meer dan die 10-15A kan je ook niet door een normale 12V sigarettenstekker trekken, omdat dan die stekker domweg smelt. De stekker van bv. een aanhanger kan meer vermogen hebben dan bv die sigarettenstekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eenvoudige en ook juiste antwoord op uw vraag is , hoeveel amp (=stroom = I) verbruikt uw apparaat dat je wil aansluiten en dat hangt dan weer af van het vermogen van het apparaat , de zekering is een beveiliging tegen de stroom (amp) dat de draad mag doorlaten (hangt af van de dikte van de draad ) dus zonder zekering kan de batterij zeer hoge stroom (amp) leveren zelfs zo hoog dat de draden bij kortsluiting gewoon zullen smelten, daarom DE ZEKERING IS UITERST BELANGRIJK VOOR DE VEILIGHEID VAN U EN ANDERE PERSONEN EN MATERIALEN !!!