Kan ik een stekkerdoos (een Nederlandse) in een reisstekker (NL > USA) steken in het land waar deze reisstekker van toepassing is?

Mijn apparaten die ik meeneem naar het buitenland hebben allemaal geaarde stekkers, ik wil daarom gewoon één reisstekker aanschaffen en deze met een stekker doos aansluiten (3 openingen heeft deze), om vervolgens gewoon al mijn apparaten hierin te kunnen gebruiken (dit zijn vooral adapters voor telefoon, laptop en camera)

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Nu weet ik dat de spanning 110 volt is . Mijn vriendin heeft een haardroger die 120-220volt is. Kan deze dan ook gewoon worden gebruikt in dat gebied? Of geeft het problemen vanwege het verschil van 10 volt??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (3)

Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Overigens zijn de opladers van telefoons, camera's, e.d. niet geaard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard mag de apparatuur niet te veel stroom gebruiken. Dus als het bij opladers blijft is het geen probleem. Maar een waterkoker, broodrooster en een straalkacheltje tegelijk zou ik niet doen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De broodrooster, waterkoker of straalkachel zal in de USA slechts een kwart van het vermogen leveren (halve spanning x halve stroom) zodat het tamelijk onzinnig is om die mee te slepen.
Dit kan. Houd er wel rekening mee dat ze een andere netspanning hebben. Hierdoor werken apparaten met een adapter wel. Maar kunnen apparaten zoals scheerapparaten weigeren.
Mocht je die apparaten gebruiken moet je even informeren of die werken.

En natuurlijk moet je er rekening mee houden dat je niet teveel stroom kan gebruiken op een stop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een losse stekkerdoos zonder snoer kopen en dan in de USA een stuk snoer met een aangelaste geaarde stekker kopen in een DIY-winkel.
Een geaarde Amerikaanse stekker is aan te bevelen omdat ze steviger in een stopcontact hangen door de extra aardpen.
Je bent dan goedkoper en degelijker uit dan met zo'n grote klont van een universele reisstekker met daarop nog eens een Europese stekker.
De netspanning in de USA is 120 V bij 60 Hz, hier in Europa hebben we 230 V bij 50 Hz.
De meeste adapters voor laptops en telefoons zijn voor beide spanningen geschikt maar voor haardrogers, krulsets en scheerapparaten moet je goed kijken of ze beide spanningen aankunnen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De kleuren van de draden in het snoer kunnen verschillen, maar de aarde draad is altijd groen/geel - die moet je dus aansluiten op het aardcontact van de stekkerdoos.
Nog een tip: soms kun je bij een computerzaak in Nederland een Amerikaans apparaatsnoer krijgen, die zitten wel eens extra bij printers en computers verpakt en worden meestal gewoon weggegooid.
Knip de IEC contra-stekker eraf en sluit de kabel met gewenste lengte aan op de stekkerdoos, meestal is 20 cm meer dan genoeg, dat neemt minder ruimte in je bagage in.
Zelf reis ik al jaren met een dergelijke stekkerdoos met een Engelse stekker voor als ik naar Ierland ga.