Hoe kan ik deze LDR schakeling aanpassen, zodat de motor afgeremd wordt door licht?

Deze schakeling kwam ik tegen op http://talkingelectronics.com/projects/200TrCcts/200TrCcts.html (helemaal onderaan). Twee van deze schakelingen samen kunnen een kleine robot aansturen die zichzelf stuurt naar een lichtbron.

Dit circuit wil ik aanpassen, zodat de motor zonder lichtbron "vol gas" draait en juist gaat remmen bij laserlicht invloed. Op deze manier moeten de circuits de snelheid van de motoren beinvloeden, zodat de robot richting laserstraal zal rijden.

Ik heb lang zitten kijken naar de BC 557 en de lokatie van de LDR. Ik heb totaal geen idee hoe het gerangschikt moet worden om juist het tegenovergestelde met de LDR doen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je de LDR en de regelbare weerstand van plaats laat verwisselen dan werkt de schakeling omgekeerd.
Waarschijnlijk moet je wel een iets hogere waarde voor de regelweerstand kiezen, bijvoorbeeld 50k i.p.v. 10k.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo zou ik het ook proberen