Kan een elektrische deken in brand vliegen?

Mijn partner is een koukleum en gebruikt een elektrische deken. Op de matras. Nu zijn er vandaag rare dingen gebeurd. Een fietsslot was ineens defect, een laptop ging niet meer aan en een andere laptop ging ineens roken.... En die elektrische deken - ik vind het maar rommel en overbodige luxe - begon ook opeens eng te doen: Lampje begon te knipperen en er is een smeltgat ontstaan. De elektronische apparaten zijn allemaal vlak voor gebruik ingeschakeld op het lichtnet. Heel griezelig. Er had volgens mij van alles fout kunnen gaan. Maar kan er ook brand ontstaan door zo'n elektrische deken? Andere apparaten in huis hebben (nog) geen problemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
It seems that you have been hit by an EMP!!!

Antwoorden (7)

Alle elektrische apparaten (elektrische dekens dus ook) kunnen kortsluiten, kortsluiting kan brand veroorzaken. Dus ja een elektrisch deken kan in de brand vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk kende ik het antwoord natuurlijk wel. Maar kortsluiting heeft toch effect op ALLE elektronica in huis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal heeft kortsluiting te maken met 1 stopcontact, of 1 elektrisch apparaat. Wanneer álle elektronica in het huis kortsluiting heeft, zal als het goed is de stoppen en/of de aardlek schakelaar uitgeschakeld worden (dan doet niks het meer, tot je het vervangd of terug schakelt.)
ja zoals je al zegt dat er een smelgat was. nou door zoiets kan er ook brand komen. ik vind het zelf ook gevaarlijk en overbodig. en je moet hem zowiezo uitzetten tijdens slapen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk kende ik het antwoord natuurlijk wel. Maar kortsluiting heeft toch effect op ALLE elektronica in huis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het zou kunnen dat je stoppen doorslaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Maar dat is dus niet gebeurd.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen doorslaan veroorzaakt geen brand, alleen geen stroom meer in bepaalde delen van het huis.
Ja door een elektrische deken kan brand ontstaan.
Altijd oppassen met die dingen en nooit aan laten als je gaat slapen en de stekker er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu, ik heb dat ding zelf nooit gebruikt, maar ik trok toch de stekker eruit als ik ging slapen. Ik vertrouw die dingen niet. Ze komen letterlijk en figuurlijk te dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met stekker er in kun je kortsluiting krijgen dus echt onzin is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het, M.
Ja, natuurlijk kan dat!
Je zegt het al: er zat een smeltgat in. Dat gat komt door een hoge temperatuur. Als de temperatuur te hoog was opgelopen, had het zo hoog kunnen worden waardoor er brand had kunnen ontstaan.

Gelukkig worden de meeste elektrische dekens, matrassen en ander beddengoed van katoen gemaakt (die vatten minder snel vlam), als het polyester was geweest, had je huis in lichter laaie kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een elektrische deken hoort beveiligd te zijn tegen doorbranden. Als het toch gebeurt, is het OF een oude, onveilige OF er is om een of andere reden een veel te hoge stroom doorheen gegaan. De coating van de kabels is doorgesmolten. Hierdoor kan inderdaad kortsluiting ontstaan.

Als opeens meerdere apparaten bij jou in huis kuren krijgen, moet je misschien maar eens een elektricien uitnodigen om het stroomnet na te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, andere apparaten - zoals deze computer en de nodige lampen - hebben geen problemen..... Maar die deken zal inferieure kwaliteit zijn geweest. Waar ik kritisch elk apparaat binnenstebuiten keer - me 'tig keer afvraag: Heb ik dit wel nodig? - en evt op internet recensies uitpluis en bij vrienden te rade ga, zo gaat mijn partner impulsief te werk en koopt gewoon. Met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, wij hebben zelf een 30 jaar oude elektrische deken van Inventum (veilig en vertrouwd, weet je nog wel) die het nog steeds prima doet.
capthavoc
12 jaar geleden
je hebt denk al antwoord op je vraag maar dat er meerdere apparaten tegelijkertijd opeens raar gaan doen vind ik verontrustend
vooral laptops maar normaal zou een deken uit moeten gaan bij dreigende verbranding dus ik vraag me toch af wat er verder nog speelt ??
De oorzaak is overigens eenvoudig verteld: door woelen (vaak omdraaien) worden de stiknaden losgetrokken en kunnen draden over elkaar heen komen te liggen waardoor ze plaatselijk veel warmte kunnen opwekken.
Ik heb bij zo'n vrijgezelle dame wel eens een knotje verwarmingsdraad uitgepulkt en op de naaimachine de zaak weer vastgestikt - en onder het brandgat maar een nieuwe lap meegestikt.
In geval van kouwelijk vrijgezelle draaikonten zou ik het volgende doen: controleer eerst of ze wel met het hoofd naar het Noorden of Oosten slapen (dáár komt het woelen van, zelfs een koe eet niet met zijn kop naar het Zuiden), 2e. zet de deken op de 4 hoeken met daarvoor te koop zijnde bedbretels goed vast en daarover een hoeslaken, dus die een matras helemaal omvatten kunnen.

Er bestaat in de literatuur inderdaad een verhaal van een mejuffrouw van 37 lentes die in korte tijd 7 stofzuigers, 5 naaimachines, 5 wasmachines en 8 keukenmachines in rook zag opgaan. Uiteraard werd haar deur platgelopen door veel wetenschappers aan hotetotemetologen zoals parapsychologen - uiteindelijk bleek alles door een beetje electronicus echt wel verklaarbaar te zijn en werd met wat piepkleine extra onderdeeltjes opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi ast36850,

ja, alles kan, dus ook brand is mogelijk.
er zijn twee soorten elektrische dekens, de ene soort is om onder te liggen, de andere is om het bed voor te verwarmen, maar tijdens het slapen moet hij UIT!
die laatste werkt vaak op netspanning (230V~) als de bedrading bloot komt te liggen, dan is de kans op een schok ruim aanwezig

de andere soort werkt op zwakstroom, die kan en mag je gedurende de gehele nacht aan laten staan.
de bedrading zelf is de thermostaat, dus goed geregeld.
uiteraard is er bij allebij de typen een maximale temperatuur beveiliging aanwezig.

zoals alle elektrische apparaten, kunnen ook elektrische dekens kapot gaan.

jij vertelde dat plotseling laptops, en de deken kapot zijn gegaan, vraag eens aan de buren, maar dan wel twee huizen overslaan, hoe zij dit hebben ervaren.
in gewone rijtjes huizen krijgt elk huis één fase aangeboden.
jouw huis heeft dezelfde fase als het derde huis.
dus als jij een onterechte spanningsverhoging hebt ervaren, en daar lijkt het een beetje op, dan heeft het derde huis dat ook ervaren.
vaak ondervind de gehele groep deze klacht, dus de directe buren hebben vermoedelijk ook iets te melden.

tot slot, het kan ook gewoon een typisch geval van pech zijn, een nare samenloop van omstandigheden.
ik verwarm mij 'savonds altijd aan mijn vrouw, en heb daarom geen elektrische deken nodig.
Liefdesvuur verwarmt hart en ziel.

Groeten, Dré