Hoe goed kan een laptop tegen vallen?

Mijn mini-laptop heb ik al een keer of zes uit m'n handen laten vallen. Hij is op het zicht eigenlijk amper beschadigd, op wat krasjes na. Soms moet ik die buitenste lagen kunststof na zo'n val even weer vastklikken, maar dat is tot nu toe alles.

Ik vraag me al een tijdje af in hoeverre ik enorme mazzel heb dat hij het nog doet, dus hoe goed in het algemeen een laptop hiertegen kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Een erg kwetsbaar onderdeel van je laptop is de hardeschijf. Deze draait rond met ongeveer 54000RPM en is erg gevoelig. Als je je laptop dus laat vallen kan deze, zeker als je laptop nog aan staat of als je hem net hebt uitgeschakeld, makkelijk beschadigd raken door de naald die tegen de schijf tikt.
Een ander erg gevoelig onderdeel is het beeldscherm, waarschijnlijk heb je de laptop laten vallen als deze gesloten was wat de kans op beschadigingen hieraan aanzienlijk verkleint als het scherm een klap op moet vangen kunnen de scharnieren erg makkelijk beschadigen. En zodra de kunststof hoes rond het scherm zijn vorm niet meer houd kan het scherm makkelijk scheuren.
Als je je laptop al 6x hebt laten vallen en nog geen problemen hebt heb je waarschijnlijk toch erg veel geluk gehad. Een goede backup van je bestanden bij houden is je dan ook zeker aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je hebt enorme mazzel.
Veel hand-held apparaten worden wel gebouwd opdat ze een 'normale' val van ongeveer een meter hoogte (meestal) kunnen doorstaan.
Ik raad je toch aan voorzichtiger om te gaan met je dure speelgoed: dit soort ongelukjes valt niet onder garantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve tabblads. Die redden het over het algemeen niet bij een val van 1 meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik weet dat het niet onder de garantie valt. Maar ik ben niet onvoorzichtig, ben gewoon gehandicapt ;-) Elk voorwerp dat licht genoeg is voor mij om te tillen (gewone laptop is te zwaar, vandaar mini-ding) landt bij mij met enige regelmaat op de grond. Alternatief is niks meer zelf doen, en 't is een gebruiksvoorwerp, denk ik dan maar. Ik ga wel betere back-ups maken naar aanleiding van je reactie!
Als je laptop op de korte zijde valt (waar de disk in moet) heb je kans dat alles beschadigd/kapot is.

Heb het zelf 1 keer meegemaakt en ben daarna naar de pc-winkel gegaan, die heeft er met heel veel moeite nog enkele foto's vanaf kunnen halen.

De zijkant van een laptop is dus een zeer zwak punt. De rest kan wel tegen een klein stootje.