Heeft een snorscooter voldoende kracht(stationair laten draaien) om een omvormer (1000-2000wat) aan te sluiten voor als aggregaat te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De motor van een snorscooter heeft een maximaal vermogen van 2,5 kW, in theorie zou de losse motor alleen bij bijna vol vermogen een dynamo belast met 2000 W aan kunnen drijven.
Als je de dynamo via een soort van rollenbank aan zou willen drijven dan is door veel wrijvingsverlies slechts een deel van de 2,5 kW beschikbaar, dan zou de scooter zelfs bij vol vermogen niet voldoende vermogen hebben.
Het is veel efficiënter om een kant-en-klare stroomgenerator van 2 kW te kopen, omdat alles dan optimaal op elkaar aangepast is en er ook een regeling op de motor zit die meer "gas" geeft als de generator belast wordt.
Een stationair draaiende snorfietsmotor zou met een onbelaste dynamo kunnen werken, maar zodra de generator belast wordt boven het door de motor geleverde vermogen direct afslaan.

Toegevoegd na 35 minuten:
Na reactie van jjjgroot:
Als je stroom wilt opwekken door een omvormer op de accu en dynamo van de scooter aan te sluiten dan zal duidelijk zijn dat het niet zal werken:
Van de 2,5 kW motorvermogen wordt maar een klein deel gebruikt voor de eigen dynamo van de scooter.
Voor het laden van de accu is enkele tientallen Watt reeds voldoende, dus zoveel vermogen kun je dan ook van een omvormer verwachten.
Je zou je telefoon er mee kunnen opladen of een schemerlamp op laten branden, een laptopvoeding zou al te veel kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wil een omvormer gebruiken, dus aansluiten op de dynamo van de scooter, of ik moet het mis hebben??

Andere antwoorden (1)

Nee, dan brand de dynamo door of de spanning zakt geheel in,