Mijn lamp maakt een raar geluid. Hoe kan dit? Zie extra uitleg.

Ik heb een uplighter op hoge voet met dimschakelaar.

De dimschakelaar (denk dat het de dimschakelaar is, maar weet het niet zeker) stoort en maakt een hoge pieptoon. Klinkt zoemend.

Als ik de dimmer iets verschuif, hetzij feller of minder fel, dan is het weg. Maar na een tijdje begint hij weer.
Het helpt ook (tijdelijk) als ik even tegen de standaard aantik.

Hoe komt dit en hoe krijg ik het weg? Het is erg irritant.

De lamp is nu 1 jaar oud en heeft dit eigenlijk altijd wel iets gedaan. In het begin was het niet storend, maar nu begint het erger te worden.

Waar zit de storing en hoe los ik het op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Dat is de dimmer en dan met grote zekerheid triac die bromt altijd wel als ie echt hard bromt kan je hem vervangen is bij elke electrozaak te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet de triac, dat onderdeel heeft geen bewegende delen die geluid kunnen maken.
Wel is het de ontstoorspoel die in vrijwel elke dimmer te vinden is.
Meestal bestaat dat uit een ringvormige magneetkern met enkele tientallen windingen dik koperdraad.
De wisselstromen die door de draad lopen maken dat de windingen elkaar aantrekken in het ritme van de stroom.
In de loop der tijd zullen de trillingen heftiger worden naarmate de draad losser raakt, vandaar dat het geluid harder geworden is.
Je zou de ontstoorspoel kunnen vervangen, maar het is niet makkelijk om de juiste waarde los te kopen.
Verder moet je dan nog netjes kunnen solderen, bij slecht soldeerwerk kan er vonkoverslag en brand ontstaan.
Beter is om de hele dimschakelaar te vervangen en hopen dat die beter geconstrueerd is.
Op de foto van een triac-dimmer is het goudkleurige spoeltje goed te zien.