Moet ik stopcontacten met randaarde die in serie staan ook met aarde verbinden als deze niet de grond in gaat?

Het is voor een kabelgoot. Daar heb ik 3 dubbele stopcontacten die randaarde hebben alleen er is in het hele huis (ouder huis) geen randaarde. Is het verstandig om de stopcontacten met randaarde te verbinden met elkaar of gewoon geen aarde aansluiten.
Toepassing stopcontacten: Computers, Laptops enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het heeft idd geen nut, behalve als je later besluit alsnog een aardpunt aan te leggen, dan hoeft de bedrading niet opnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U dient de juiste wandcontactdozen te gebruiken, verbonden met installatiedraad. (geen snoer)

Wandcontactdozen met randaarde dient u met installatiedraad aan te sluiten, ( bruin, blauw en
groen/geel)

En de aardedraad (groen/geel) dient op een aardklem
op de waterleiding aangesloten te worden (geen cv leiding) of in de meterkast op de aardlekgroep.

(de bruine en blauwe installatiedraden dienen bij voorkeur ook in de meterkast aangesloten te worden)

Indien u elektrasnoeren gebruikt als verbinding dan is dat
brandgevaarlijk. Te denken valt aan het aansluiten van een zware verbruiker. (strijkbout of elektrische kachel)

Neem alle voorzorgsmaatregelen in acht om veilig te werken.
Werk bij daglicht, gebruik ook een goedwerkende spanningzoeker en het juiste gereedschap.

Sluit eerst de computer(s) af alvorens u de stoppen/zekeringen etc uitschakelt.

Maak kenbaar aan huisgenoten dat de stroom tijdelijk uitgeschakeld wordt.

Durft u desondanks toch niet aan de klus te beginnen,
schakel dan de vakman in.

(of informeer bij werkspot.nl)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi gast86907,

als er geen randaarde is, dan is het beter om stopcontacten zonder randaarde toe te passen.
beter is het om toch randaarde stopcontacten te plaatsen en de randaarde in de meterkast aan te sluiten.
ook in oude huizen is randaarde aanwezig. de tijd dat dit niet zo was, ligt zo'n twee eeuwen achter ons.
na elke elektriciteitsklus is de installateur verantwoordelijk voor de gehele installatie (zo is de wet, de praktijk is anders)
om die reden kan ik ronduit beweren, dat er in de meterkast randaarde aanwezig is.
het betonijzer van de fundering, een aardpen of aardnet.
kortom, het is er en sluit de randaarde van de aan te leggen stopcontacten hierop aan.

computerapparatuur is heel gevoelig voor statische ontladingen, zonder randaarde heb je gegarandeerd problemen.
ook als je zelf aan de metalen delen van de PC zit, krijg je een klap, vooral in de winter als de luchtvochtigheid laag is.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is juist: is er geen randaarde: dan ook geen randaarde stopcontacten gebruiken. En eigenlijk heeft elk huis randaarde in de meterkast. Op zich zou je de nul met de aarde in de meterkast kunnen doorverbinden (wel achter de aardlekschakelaar, zodat de randaarde wel geschakeld blijft). Desnoods een aardpen de grond in slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Gast,
heel verstandig dat je de nul niet voor randaarde misbruikt.
mocht de nul ooit losschieten, dan staat alles onder spanning.
via een klemmetje op de CV pijp is beter dan geen aarde.
de CV installatie is geaard (wettelijk ver plicht, maar ja, wet en praktijk kunnen verschillen)
ik zou het klemmetje op de radiator plaatsen en dan met de randaarde van de stopcontacten verbinden.
beter iets dan niets, moet je maar denken.
uiteraard is (ook al verplicht) een goede aardlekschakelaar zeer aan te raden. als alles goed is, zal deze niet uitschakelen omdat je op de CV hebt geaard.
als hij toch uitslaat, dan is er een aardlek! de aardlekschakelaar is bedoeld om dit type fouten te ontdekken. je kan de CV-aarde testen, door 30 mA te laten 'lekken'
let op dat NIEMAND tijdens deze test de CV installatie kan aanraken (doen als er niemand thuis is)
gewoon 230V : 30 mA = 7,6 Kohm
de dichtstbij gelegen handelswaarden zijn 6K8 en 8K2
bij de weestand van 6K8 moet de aardlek uitschakelen
bij de weerstand van 8K2 moet hij ingeschakeld blijven. veel suc6
groeten, Dré