Hoe is de CAI kabel in de straat gelegd?

Laatst hebben ze de huizen bij ons in de straat voorzien van glasvezel. Ieder huis een aparte kabel vanaf een verdeelstation. Is dit met de oude CAI-kabel ook zo, of is bij ieder huis een aftakking op een "hoofdkabel" gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Vroeger had elk huis in de straat een eigen antenne voor de tv en sommigen hadden er een FM antenne voor de radio bij.Maar het is ondoenlijk om op een flat waar 72 mensen wonen 72 antennes te plaatsen.Dus werd er op die flat een Centrale Antenne Installatie geplaatst.Dat was een grote antenne met een signaalversterker en een verdeler.En vanuit die verdeler ging naar elk huis een aparte kabel voor tv en radio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

neen, bij de oude CAI kabel, kwamen die per verdeelkast je huis in. Op elke hoek van de straat zie je van die grijze kastjes (die vaak zijn opengebroken) die is aangesloten op de hoofdkabel en daar vandaan gaat er een groene kabel naar elk huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, is een verdeelkast wat anders dan een verdeelstation? Want anders lijkt me dat het antwoord ja, ... moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Freekfluweel bedoelt is het kabelsysteem (dat in +/_ 1975 geïntroduceerd werd) wat de opvolger was van het CAI-systeem .Het kabelsysteem is gekomen omdat gemeenten die antennes van de daken wilde hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En volgens mij ben jij in de war met CAI en GAI. En ik gok dat de vrager het huidige kabelsysteem (zonder antenne) bedoelt. Welke dus ook met glasvezel werkt behalve dan het laatste stukje naar een huis (dat over COAX loopt). http://nl.wikipedia.org/wiki/Cai#Geschiedenis
Ervanuitgaand dat je het huidige kabelnetwerk bedoelt:

Wiki:

Een kabeltelevisienetwerk bestaat uit twee delen. Ten eerste een coaxiaal toegangsnetwerk van de klant tot het wijkcentrum (maximaal enkele honderden meters). Ten tweede een glasvezel-transportnetwerk van het wijkcentrum naar het head end. Het totale netwerk heet derhalve een HFC-netwerk. HFC staat voor Hybrid Fiber Coax.

Ik zou dus zeggen ja ook hier loopt van elk huis een COAX-kabel naar een verdeelstation(wijkcentrum).