wat is Vdc?

ik ben op zoek naar een transformatortje van 230v naar 3v nu kwam ik er op internet een tegen die een output heeft van 3Vdc. waar staat diet voor en kan ik dit gebruiken voor verlichting die normaal op 2AA batterijen werkt?

Toegevoegd na 18 minuten:
het gaat om de producten die hier onder staan:

http://www.partystuff.be/detail.php?item=PS150CN-Gr&hoca=Fun%20Stuff&suca=Cool%20Neon%20Draad&suca2=&screen=&zoek=

http://www.djelectronics.nl/universele-adapter-230v-naar-3v-12v-8-pluggen-psupsmp1bl-p-14236.html

werkt het als ik dat goed met elkaar verbind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat gaat helemaal goed komen.
Deze regelbare adaptor levert voldoende stroom (wel 1,5A) op basis van een schakelende voeding, en dat is zeer ruim boven de stroom die er van de batterijtjes wordt gevraagd.

Waar je even op moet letten is de polariteit. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat de buisjes niet gelijk stuk zijn als het verkeerd om zit, in dat geval gelijk losmaken. Maar beter is het om even goed te kijken hoe het zit, en dit eventueel nameten met een multimeter - als de uitlezing positief is, geeft de rode de (+) aan.

Ook zou ik de schuifregelaar met een plakbandje even fixeren op 3V, dan kan hij niet per ongeluk verschuiven naar een hoger voltage.

Oh, en even voor 'the record' om nog antwoord te geven op je vraag: 3 VDC is 3 Volt gelijkspanning, net als de 2 AA batterijen in serie geschakeld.
Deze wordt door de regelbare adaptor die je wilt bestellen afgegeven in de laagste stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

3 Vdc staat voor
3 Volt direct current (= 3 volt gelijkstroom)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je verlichting op twee in serie geschakelde penlites (de "min" van de ene is verbonden met de "plus" van de andere) gebruikt als krachtbron, dan zal dit ook werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3VDC staat voor 3 volt gelijkstroom, en ja dat kan. (2 AA batterijen leveren 2x1.5=3 Volt)