Hoeveel Wattage kan er maximaal op één stroomgroep in huis?

Ik heb zekeringen van 16 Ampere. Ik heb 4 groepen in huis. Ik weet dat er maximaal 2500 tot 3500 Watt op één stopcontact kan.

Maar hoeveel Wattage kan één hele zekering/groep aan zonder dat de stop eruit vliegt?

Toegevoegd na 16 minuten:
Hartelijk dank voor jullie antwoorden tot nu toe!

Toegevoegd na 18 minuten:
Dus als ik het goed begrijp is het +/- 3500 Watt per 16 Amp. zekering en niet per stopcontact?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
66.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, niet per stopcontact, zou een beetje te veel van het goede zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dank je wel.

Het beste antwoord

16 amp * 230 volt = 3680 watt

Toegevoegd na 5 minuten:
Op verzoek van freekfluweel:

P = V * I
Vermogen = Spanning * Volt

Toegevoegd na 22 minuten:
Vermogen = Spanning * Stroom, excuses
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg er even bij: P = V * I
Vermogen is spanning maal stroom, voltage maal ampere
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anders was het wel erg kaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees nog even je 2e additie eens goed door!

Andere antwoorden (4)

16 amp x 220 v = 3520 watt

Toegevoegd na 2 minuten:
p = u* i
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermogen = Spanning*Stroom
P= U*I
Spanning in nederlandse net is 230 Volt
Je zekering kan 16 ampere aan
230*16= 3680 Watt maximaal, voor de zekerheid zou ik daar iets onder gaan zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovenstaande antwoorden zijn correct, maar let op dat er een verschil kan zijn in het opgenomen vermogen bij opstarten, en bij continu draaien. Dus kijk goed naar het gevraagde piek vermogen van de apparaten! Die zijn bepalend of de zekering eruit zal vliegen. (samen met de gevoeligheid van de zekering, maar dat is een andere kwestie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 zekering telt voor verschillende stopcontacten !Je moet dan ook te weten komen welke dat bij die zekering hoort . Al die stroom bijeen mag die 16 A niet overschrijden !
Zelfs 1 stopcontact mag daar niet over gaan .
De rest bereken je zoals hierboven al beschreven .
Ik denk dat je dat bedoelde ?