Ik wil een verrekijker kopen om vogels te bekijken als ik ga wandelen. Ik verzuip echter in de techniek erachter. Wie kan me adviseren?

Ik wandel dagelijks met de hond en wil met een kijker onderweg naar vogels in de lucht of in bomen en zo kijken. Dus ik ben me gaan oriënteren op internet maar ik kom er maar niet achter wat ik moet aanschaffen. En dan die prijzen, niet te geloven. Ik wil een niet te dure kijker waar ik vogels mee kan bekijken. Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi eefst, ik heb het verhaal van house of outdoor gelezen, heel indrukwekkend. alleen het lagere school deel was dat al. kortom, zag je door de bomen het bos niet meer, nu is het een ware jungle van gegevens, ik kan nou door de bossen deze jungle niet meer zien. gelukkig heb ik geen verrekijker nodig, de vogeltjes komen bij mij in de achtertuin zingen. en gelukkig niet alleen kolibries die te klein zijn om waar te nemen, maar ook fazanten
Fazanten zingen niet, die maken een oerlelijk kabaal.
dit alles overstemd door het geraas van de HSL en het verhaal is weer kompleet. bedankt voor het stellen van de vraag, want nu weet ik ook iets meer over verrekijkers, is toch een interessant verhaal. ik wens je veel wijsheid bij het bepalen van de juiste keuze.
groeten, Dré

Het beste antwoord

De eigenschappen van kijkers worden meestal uitgedrukt in cijfercombinaties als 6X30 of 7X50. Het eerste getal is dan de vergrotingsfactor en het tweede de diameter van het objectief in mm.
Een 7X50 is een nachtkijker (schemering) bedoeld om bij weinig licht nog wat zichtbaar te maken.
Een 6X30 is een allround kijker voor gunstigere omstandigheden (overdag).
Ook een 20 mm objectief kan overdag nog goede resultaten geven.
Bedenk dat hoe groter het objectief, hoe groter en zwaarder de kijker en grote kijkers laat je eerder thuis.
Hoe groter de vergrotingsfactor hoe kleiner de hoek waarin je kijkt en bij een vergrotingsfactor van meer dan 7 wordt het erg moeilijk om een klein vogeltje (zeker als die vliegt) in beeld te krijgen (geoefende vogelkijkers lukt dat beter).

Koop niets als je er niet zelf door buiten heb mogen kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op onderstaande link wordt op basisschoolniveau uitgelegd hoe en verrekijker werkt. Mijn advies, neem een kijker die niet te veel vergroot, want die zijn beter stil te houden, althans je hebt minder last van het bewegen.

http://www.verrekijkerspecialist.nl/verrekijkers/basisonderwijs
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit basisschoolniveau is, vreet ik m'n sokken op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhum ja, wel nog redelijk ingewikkeld... maar toch bedankt voor de tip +-je
jc54
12 jaar geleden
Ja, nu ik nog eens wat uitgebreider nalees.....
Maar omdat ik de termen ken zal het op mij vertrouwder overkomen.
Toch succes en wijsheid bij de keuze.
de vogelbescherming geeft veel informatie over verrekijkers, over dure, maar ook over goedkope. hun site zal je verder kunnen helpen (en anders kun je ook een keer naar hun winkel of evenementen.)

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=1BBA9235-F54F-CE25-624BC1A0D3AD8014
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop eens eenmalig het mooie blad Vogels en bekijk daar de aanbiedingen in kikers. Dat zijn er vele en in diverse prijsklassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2005 introduceerde Vogelbescherming Nederland haar eigen merk verrekijkers. Inmiddels hebben deze zich meer dan goed bewezen en groeit de belangstelling ieder jaar sterk. Drie series verrekijkers van uitstekende kwaliteit met allemaal een eigen karakter en prijs. Er is voor elke kritische vogelliefhebber een geschikt model te vinden, om de kleuren en contrasten in de natuur prettig en scherp te kunnen waarnemen onder alle omstandigheden. Van kleine, compacte kijkers tot extreem lichtsterke dakkant modellen. Er zijn drie series beschikbaar: Arend, Stern en Zwaluw, allen geproduceerd aan de hand van onze eigen kwaliteitseisen en technische specificaties.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Stern verrekijkers zijn het goedkoopst.

Klik op onderstaande link:

http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/optiek_
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dank je voor de tip