Normaal gezien niet. Lenzen zijn steriel als ze in het doosje met lenzenvloeistof liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan ik had op TV een progamma gezien (z'n make-over progamma). Iemand had een hele tijd (dus ongeveer maand) zijn lens niet uit z'n oog gehaald. De specialisten zeiden dat hij geluk heeft dat hij geen oog infectie had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lenzen kunnen geen ziekten veroorzaken. Mensen die niet hygienisch met het dragen van lenzen te werk gaan kunnen daardoor problemen met hun ogen krijgen.

Ontstekingen aan je oog of beide ogen zijn dan niet uitgesloten.

Ook kun je gevoeliger zijn voor bepaalde inzet en reinigings vloeistoffen die dien je dan te vervangen door een ander merk.

Maar over het algemeen zul je geen problemen ondervinden van lenzen als je je aan simpele regels houdt:

De belangrijkste is hygiëne.

Als je gewoon je handen altijd goed wast voordat je je lenzen inzet of uithaalt, op tijd de inzet- en reinigingsvloeistoffen ververst en vervangt en ook niet vergeet de lenzenhouder met heet water goed schoon te maken dan zul je geen problemen krijgen met je lenzen.
12 jaar geleden
Gedurende de laatste twee jaar is een zeldzaam type ooginfectie opgekomen onder contactlensdragers, de zogenaamd fungale keratitis ooginfectie (hoornvliesonsteking). In de Verenigde Staten hebben oogheelkundige onderzoeksinstituten 164 gevallen gevonden in één jaar tijd (2005/2006). 94 procent van de gevallen betrof mensen met zachte contactlenzen.

Onderzoekers hebben aangetoond dat contactlenzen van Bausch & Lomb, bekend als ReNu met MoistureLoc, waarschijnlijk de veroorzakers waren. Lensdragers van dit type hadden 20 keer meer kans op de fungale keratitis ooginfectie dan mensen zonder contactlenzen. Bausch & Lomb heeft direct hun ReNu met MoistureLoc lenzen van de markt gehaald.

Het is een oogaandoening die ontstaat door de aanwezigheid van de Fusarium schimmel. Deze schimmel wordt aangetroffen in planten en compost. De infectie is erg gevaarlijk en kan leiden tot onherstelbare oogschade en uiteindelijk blindheid. In sommige gevallen, 30 procent van de 164 geanalyseerde gevallen in de Verenigde Staten, was een hoornvlies transplantatie noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overal zit wel een schadelijke stof in maar echt ziek kun je er den ik niet van worden, dan moet er wel wat heel extreems aan de hand zijn.