wat voor accu raden jullie aan voor mijn koffie zetter en dvd lader met sigaretten aansteker? koffiezetter is 170 watt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je koffie wilt zetten op je 12V accu dan kan je ervan uitgaan dat je een zo groot mogelijke accu nodig hebt.
Stel dat de koffiezetter een half uur aan staat, dan heeft hij ruim 80 Wh aan energie opgesnoept.
Een accu van 12V 50Ah heeft een energie-inhoud van 600 Wh, je kan dus maar net 7 maal koffie zetten voordat de accu geheel uitgeput is.
Met het gebruik van de DVD lader (?) zal de accu nog eerder leeg raken.
Ik kan uit jouw vraag niet helemaal inschatten waar je de accu wilt hebben staan (auto, boot, caravan?) het hangt er ook vanaf hoe je de accu regelmatig weer bij kunt laden.
In ieder geval zie je met bovenstaand rekenvoorbeeld hoe je zelf een keuze kan maken.
Bedenk dat het opgegeven aantal Ah (ampere-uur) van een accu langzamerhand afneemt, na een jaar zal de maximale capaciteit al aanmerkelijk minder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vermogen van de koffiezetter is 170 W.
Als je dus in 10 minuten koffie kan zetten dan heeft de koffiezetter 170/6 = 28,3 Wh gebruikt.
Bij het rekenvoorbeeld van mij met de 50Ah accu zou je dan ongeveer 600/28,3 = 21,2 x maal koffie zetten.
Het bijladen met het zonnepaneel zal (in ideaal geval) per uur weer 1,5 Wh aan de 600Wh accu toevoegen, nauwelijks de moeite waard dus, maar alle beetjes helpen.
Je moet bij berekenen steeds in de gaten houden dat de eenheid Wh niet Watt-per-uur betekent, maar Watt x uur.
De andere eenheden: W (watt) = vermogen, V x A.
De eenheid Ah is Ampère x uur, een accu van 50 Ah kan bijvoorbeeld 50 uur lang 1 A leveren, of 5 uur 10 A, of 1 uur 50 A.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de andere antwoordgever precies met een booster bedoelde weet ik niet, maar het zou een omvormer kunnen zijn zoals je ook voor laptops kan kopen, die maken 18V uit de 12V voedingsspanning.
Voor jou helemaal niet van belang.
Als de 12V ingang van de DVD niet meer werkt dan heb je wellicht bij jouw experimenten de aansluiting van + en - verwisseld.
Het is te hopen dat alleen een zekering in de aansteker plug defect geraakt is, anders moet de DVD-speler gerepareerd worden.
Je kunt 2 of meer zonnecellen inderdaad parallel schakelen, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat.
Je wilt om een koffiezetter van 170W van energie te voorzien 1,5W laadvermogen inzetten, dat is minder dan 1%.
Het laden van de accu levert ook nog eens energieverlies op.
Ik zou me de kosten en moeite besparen.