waarom past het ene netsnoer wel in een verlengsnoer en een andere niet terwijl ze er toch hetzelfde uit lijken te zien??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Zoals Yiouka al aangeeft heeft het te maken met de randaarde.
Hier het uitgebreide waarom:

Er bestaan 2 soorten stopcontacten omdat de veiligheidseisen op elektrisch gebied voor verschillende woonvertrekken verschillen.

In de huiskamer kom je normaal alleen ongeaarde stopcontacten tegen.

In ruimtes met een stenen vloer of ruimtes waar mogelijkheden zijn om in aanraking te komen met (geaarde) metalen oppervlakken en leidingen zoals een keuken gebruikt men geaarde stopcontacten.

Apparatuur met een metalen buitenkant voorziet men van een snoer met een extra draad om te zorgen dat de buitenkant ook altijd met de aarde verbonden is.

Apparatuur die niet op die manier beveiligd is kan men in 2 groepen verdelen: niet geaard en "dubbel geïsoleerd".

Niet geaarde apparatuur is niet helemaal veilig om in de omgeving te gebruiken waar stopcontacten met randaarde normaal geplaatst worden.
Dubbel geïsoleerde apparatuur kan wel veilig overal gebruikt worden.

Om te voorkomen dat niet geaarde apparatuur aangesloten wordt op een geaard stopcontact heeft men de stopcontacten voorzien van een paar uitsteeksels die het insteken van een ongeaarde ronde stekker onmogelijk maakt.
Dubbel geïsoleerde apparaten hebben een stekker zonder extra draad maar wel met uitsparingen zodat ze ook in een geaard stopcontact passen.

In Nederlandse stopcontacten zitten de verbindingsklemmen voor de aarde aan de rand van het stopcontact, we spreken dan ook van "randaarde".
In België wordt de aarde verbonden door een pen die in het stopcontact naar buiten steekt en contact maakt met een gat in de stekker.
Er bestaan geaarde stekkers die in beide stopcontacten passen, maar een normale geaarde stekker uit Nederland past niet in een Belgisch stopcontact. (en andersom)

Vooral bij verdeelblokjes is het belangrijk dat je geen ongeaard blokje in de keuken gebruikt, omdat je dan apparatuur met randaarde op het blokje aan kan sluiten die dan niet met de aarde verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De een kan geaard zijn en de ander niet en als je dan wat oudere snoeren hebt dan passen die er niet in.