Wat is het verschil tussen gewone condensaroren (capacitors) en solid capacitors?

Solid capacitors zijn zuiniger met energie, gaan langer mee, de pF waarden zijn exacter... Dat weet ik allemaal wel, maar wat is nou het werkelijke, fysieke verschil aan de binnenkant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Wat ik erover kon vinden is ongeveer het volgende:
De Solid condensator is een alternatief voor de "natte" electrolytische equivalent.

Electrolytische condensatoren staan erom bekend dat ze na verloop van tijd in capaciteit afnemen, waarschijnlijk door het verdampen van het electrolyt.

Een Solid condensator zou dit effect niet kennen.

Hier een stukje uit de Wikipedia tekst:

Large capacitance to volume ratio, smaller size, good stability, wide operating temperature range, long reliable operating life. Extensively used in miniaturized equipment and computers. Available in both polarized and unpolarized varieties. Solid tantalum capacitors have much better characteristics than their wet counterparts.