Hoe werkt een chinese stekker?

Ik heb een chinese pan gekregen met chinese stekker, zie het plaatje. Omdat ik in Nederland woon, wil ik er graag een Nederlandse stekker aan maken. De oude eraf, nieuwe eraan. welke draden van de chinese kabels moet ik aansluiten op de Nl stekker?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik koop liever geen omvormer omdat die net zo duur is als de pan zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan beter een omvormer kopen, je weet wel, gewoon een reisstekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen Chinese stekker maar een Engelse/Amerikaanse stekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Roland, Dit plaatje komt van internet, de chinese stekker ziet er exact hetzelfde uit.

Antwoorden (1)

ja dan kan heel makkelijk
je haalt bij de doehetzelf een monteerbare stekker.

op zich lijken de stekkers altijd op elkaar.
zowel de nederlandse stekker als de chinese gebruiken 3 draden: de fase, de nul en de aarde.
de fase en de nul zitten altijd symmetrisch tegenover elkaar, de aarde altijd ergens in het midden of helemaal aan de rand.

het mooie van de fase en de nul is dat het niet uitmaakt aan welke kant je die doet.
(dat weet je, want een stekker zonder aarde kan je op 2 manieren in het stopcontact steken zonder problemen)

dus, je knipt de chinese stekker eraf en zoekt de aardedraad
die is zekerweten groen/geel en om te controleren kan je nog even checken of die bij de stekker ook op de middelste pin zat.

deze aardedraad sluit je aan op de nederlandse stekker waar de aarde zit (helemaal aan de zijkant).
dan heb je nog 2 draden over (meestal bruin en blauw) en die sluit je aan op de 2 pinnen in het midden. het maakt dus niet uit welke je links of rechts doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ik ga het zo proberen. als het werkt, krijg je 10 punten van me!