Verbruikt schrikdraad stroom op het moment dat het doorvoelend wordt aangeraakt?

Als schrikdraad door een mens of dier wordt aangeraakt verbruikt het stroom, maar als het niet wordt aangeraakt verbruikt het dan ook stroom? Is het net als bij een kabel van een elektrisch apparaat dat stroom wordt verbruikt als het apparaat iets doet dus pas bij aanraking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Een schrikdraadapparaat moet je zo zien.
Het is eigenlijk een condensator.
Die gebruikt men in meer apparaten.
Hierin wordt tijdelijk stroom opgeslagen totdat het nodig is.
Dit apparaat blijft voortdurend onder spanning.
Totdat iemand de stroomdraad aanraakt,,,dan ontlaadt het apparaat zich.
En krijgt diegene een schok.
Maar het wordt iedere keer weer opnieuw opgeladen nonstop.
Het zal iedere keer voeding krijgen,maar als het die niet nodig heeft wordt het afgevoerd.
Net als bij de dynamo van een auto,die laadt ook bij maar als de accu vol is niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, Voor het duidelijke (duidelijkste) antwoord.
Mvg, Francois

Andere antwoorden (4)

Schrikdraad staat continu onder stroom. Het draad kan niet weten/voelen of het wel of niet wordt aangeraakt. Het is niet computergestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbruikt constant stroom, dit is nodig om de piekspanning te verkrijgen.
Als het draad wordt aangeraakt, gaat het meer stroom verbruiken, omdat de stroomkring gesloten wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt. Schrikdraad zal altijd wel ergens iets stroom lekken (door de hoge spanning is een erg kleine weerstand ook al genoeg) maar niet zoveel. Ook zijn er wat verliezen in de trafo om de hoge spanning op te wekken (geen rendement van 100%) Pas als je het aanraakt loopt er wat vermogen (spanning * stroom), dus je idee klopt zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitgelegd +
aangezien zo`n draad vaak nogal lang is. speelt de weerstand in dat draad een grote rol. dat kost sowieso al spanning. als jij het aanraakt krijg jij ineens de volle klap