ik wil zelf een kroonluchter maken, hoe doe ik dat?

Het is een eigen ontwerp met 10 lampen erin, ik heb alleen absoluut geen verstand van elektriciteit. Er is maar 1 stopcontact.. hoe doe ik dit met fittingen enzo? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Er vanuitgaande dat je 10 lampen van 240V wilt gebruiken (dat raad ik wel aan), moeten de tien fittingen zogenaamd "parallel" staan.

Dit betekent in de praktijk, dat de twee stroomdraden binnenkomen, en de ene draad wordt aangesloten op alle tien de schroefdraden van de fittingen, en de andere draad allemaal op de punten van de lampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit elk lampje gaan/moeten 2 draden naar de aansluiting lopen. Hier komt dan je stroom/spannings aansluiting (12 of 220V). Als je halogeen/LED lampen wil gebruiken, moet je evt. ruimte laten voor een transformator.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben best nieuwsgierig naar je ontwerp..

"lasklem met hevel"
Die zijn heel handig als je met soepele kernen (standaard snoeren) werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als elektricien zeg, blijf af van elektriciteit als je er geen verstand van hebt.
Het is raadzaam om eerst een cursus of iets dergelijks te volgen.
Zo voorkom je letsel aan je zelf en aan derden die het mischien gaan gebruiken.

Toegevoegd na 21 uur:
En brand door kortsluiting of overbelasting en vonkvormingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je geen of weinig ervaring hebt met stroom zou ik als de kroonluchter klaar is met een vakman op dit gebied contact opnemen om de lampen aan te sluiten. Er kan te veel mis gaan, van sluiting tot slecht contact. En bij een groot vermogen van lampen zou alles wel eens te warm kunnen worden, met gevolg brand.