de hotelschakeling . als ik schakelaar beneden aan zet en naar boven loop en daar uit zet . kan ik hem beneden niet weer aan zetten . wie kan helpen

heb schema,s op gezocht op internet en gecontroleerd
heb 2 schakelaars met elk 3 aansluitingen ..en kom er maar niet uit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hier kan je een schema vinden voor de hotelschakeling…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotelschakeling

Het zijn twee wisselschakelaars met elkaar verbonden.

Heb je niet twee enkele schakelaars genomen in serie? Dan moeten beide schakelaars om staan om de lamp te laten branden. Dit is dus niet goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het schema niet kunt begrijpen, kan je beter een elektricien inschakelen, of iemand met een LTS, MTS, HTS opleiding elektrotechniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ook gewoon breuk in die kabel zijn, waardoor er geen contact meer is, waardoor er maar 1 werkt,
Dan heb je waarschijnlijk de lamp op de verkeerde plek in de cirkel of 1 van de draden verwisseld!

Is vrij moeilijk te zien van hier...