De vriezer van mijn koel/vriescombinatie ontdooit bij vorst in de schuur,wat te doen ?

Ik heb in mijn schuur een koel/vriescombinatie staan, prima ding en nog niet oud.
Het probleem is dat bij vorst de vriezer gaat ontdooien.
Ik heb gehoord dat je voor in een schuur speciale koelvriescombinaties nodig hebt, welke zijn dat ?

Vorige winter heb ik het probleem verholpen door een elektrische oliegevulde radiator in de schuur te zetten, maar die kost heel veel aan stroom is nu gebleken.

Wat is nu wijsheid... een andere koelkast kopen of zijn er goedkopere kacheltjes om het schuurtje vorstvrij te houden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

kwa stroomverbruik is een andere koelkast kopen voordeliger,

De omgevingstemperatuur is te laag daarom gaat de thermostaat conflicteren.
De oudere type koel/vries kasten hebben daar bijna niet tot nooit last van, De recentere koel/vries kasten wel..
De oudere waren beter geisoleerd, Bij de nieuwere types mag het isolatiemateriaal niet meer geproduceerd worden.. (omdat oa de CFK's er in verwerkt zitten)

Of een A klasse koel/vries kast kopen, en dan aan de vakman vragen of hij er geschikt voor is..

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij de nieuwere types gebeurt dat.
De temperatuur wordt geregeld door de thermostaat,die in je koelgedeelte zit.
Als de buitentemperatuur ,of de temperatuur in je schuur lager wordt dan de temperatuur in je koelkast dan slaat deze niet aan.
De koelkasten zijn gemaakt om binnenshuis te functioneren bij een graad of 18 a 20.
Je kunt je schuur isoleren,bijverwarmen kost een hoop geld.
Ik had afgelopen week hetzelfde probleem,mijn vrouw dacht dat hij stuk was.
Ik heb al honderden koelkasten gerepareerd,maar bij de oudere modellen had je er geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het dan helpen om te kiezen voor een koel/vriescombi met twee theromstaten (en motoren)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter een diepvries,of diepvrieskastje.
Die staat bij mij ook in de schuur en deze werkt altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je antwoord
Je kunt de schuur beter isoleren, maar moet inderdaad rekening houden dat niet iedere vriescombinatie bij lage temperatuur kan werken. Een oliegevuld kacheltje lijkt me geen milieuvriendelijke oplossing.

Volgens mij gaat het met name om koelvriescombinaties die niet goed werken. Een losse vriezer kan de oplossing zijn. Die kunnen bij lagere temperaturen blijven werken. Als je schuur redelijk geisoleerd is zou je bij de winkel aan kunnen geven dat je vriezer moet werken tussen de 0 en 30 graden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ som: Als ik de vraag goed heb gelezen, spreekt Leonard over een olie gevulde radiator welke op elektriciteit werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, dank voor je antwoord ( en je andere hulp) En het is idd geen milieuonvriendelijke oliekachel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@TegenXinig: ik dacht ook meer aan de extra kosten voor electra. Deze dingen vreten stroom. Dan heb je zo de aanschaf van een losse vriezer treugverdient.
ik heb zo'n "vorstvrij" elektrisch kacheltje in de schuur.
is ca 10x10x25 cm en 20 euro(?) bij de gamma. Ik geloof 500 W (dus een paar zeer flinke lampen).

Om eerlijk te zeggen is dit zijn eerste jaar dus of je echt verschrikkelijke energiekosten krijgt als het -10 wordt weet ik (nog) niet
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje voor je antwoord
de beste oplossing is de schuur goed isoleren en een zuiniger kacheltje regelen. dit is het goedkoopst en makkelijkst op lange termijn. vooral nieuwe versies kunnen geen vorst hebben dus het heeft geen zin een nieuwe te kopen.

Maar als je het mij vraagt is het makkelijker de vriezer in huis neer te zetten :)