Is het uitzetten van de TV (dus niet stand by) schadelijk voor de TV terwijl die nog aanstaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

eerst het toestel met de afstandsbediening uitzetten, daarna uit schakelen mat de knop...waarom?

de interne voedingen die tegewoordig gebouwt worden zijn ( ja ook van de beterere merken ) van nogal slechte kwaliteid.
waneer jij in een keer de netstroom er af knalt krijgen je condensators nogal een knal omdat de tv probeert door te spelen met de energie die daar inzit, wat niet gaat dus.

waneer je je eerst je tv uitschakelt met de afstandsbedieing gebeurt dat niet, zo blijft je voeding ook een beetje heel:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het word aanbevolen om je tv eerst uit te schakelen met je afstandsbediening en vervolgens met de knop op de tv om hem "compleet"uit te schakelen!

Waarschijnlijk zal het dus schadelijk kunnen zijn op lange termijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er werd gezegd dat je beeldbuis dan op langere termijn kapot ging. Hoe het met de platte schermen zit weet ik niet, ik heb altijd geleerd dat je alle electronica op de juiste manier (dus ja, de aanbevolen manier) moet uitschakelen, omdat, als de spanning er ineens afgaat, bepaalde onderdelen kapot kunnen gaan (de voeding bijvoorbeeld). Het wordt niet voor niets aanbevolen, waarschijnlijk kun je het jaren zonder problemen anders doen, maar als je product er wel aan kapot gaat, hoeft de fabrikant je geen garantie te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dat is absoluut niet schadelijk en zelf beter als je voor enige tijd de ruimte waarin je TV zich bevind verlaat.
Als het schadelijk voor jouw TV zou zijn hadden ze er geen aan/uit knop opgezet. Uitzetten via de aan/uit knop bespaart ook nog energie en voorkomt brandgevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies,stand by trekt stof aan.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank eef
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe mijn tv altijd uit via de contactdoos met schakelaar, dan is gelijk alles uit ook de mediabox enz. Kreeg laatst ook van iemand te horen dat het slecht is voor mijn tv. Zal dat nog uitmaken? Dus niet de aan/uit knop maar gelijk de stroom eraf halen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter lijkt mij om eerst uit te zetten met schakelaar en daarn de stekker
Ha, die Somcoadmin;

De uit-knop op het toestel zelf doet uiteindelijk niets anders dan die op de afstandsbediening: de stroom eraf halen, dus in hoeverre de een kwalijker zou zijn dan de ander ontgaat mij. En trouwens, in de tijd dat er nog geen zappers waren (Ja, jongens en meisjes, vroeger moesten we helemaal naar het toestel lopen. Als je ouders al twee kanalen hadden natuurlijk....) deden we de TV altijd met de knop op het toestel aan of uit. En die apparaten gingen rustig vijftien jaar mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het standby circuit in je tv is een apart schakeling. deze werkt over het algemeen met een relais schakeling zet je de tv aan met de afstandsbediening dan schakelt het relais aan en weer af als je de tv met de afstandsbediening weer uitzet. Wanneer je de tv met de schakelaar uitzet gebeurt precies hetzelfde dat is dus m.i. niet schadelijk. Het standby circuit in je tv blijft stroom verbruiken en blijft licht warm als je de tv niet helemaal uitschakelt. Daarom wordt het advies gegeven de tv uit te zetten met de schakelaar, dat is goed voor de co2 reductie en je portemonnee.