Zijn LCD schermen of LED schermen beter dan de ouderwetse beeldbuizen?

Kwa volksgezondheid en milieu..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

ja ze zijn scherper maar kosten wel veel meer energie:p
en die van nu zijn erg duur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de nieuwste generatie lcd schermen kun je inderdaad zeggen dat ze op bijna alle punten beter zijn dan de ouderwetse buizen. De productiekosten zijn lager, en het stroomverbruik ook.

Beeldbuizen zijn nog steeds iets beter in de kleurweergave en kijkhoek, maar ook dat verbetert snel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, daarom word de oude beeldbuisformaat 4:3 nog gebruikt in proffesionellere zaken. + punt voor jouw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt +
CRT heeft een beter refreshrate, dotpitch, kijkhoek, kleur, contrast, ect.. Ze zijn alleen lomp en groot.
Jip is beter, zowel lcd als led verbruikt minder dan de oude beeldbuis monitoren en tv's. Maar zou je toch LED aanraden (verbruikt het minst). Met de nieuwe LED schermen is er nu ook een beter contrast, resolutie, responstijd,... .

Het enige minpunt dat ik persoonlijk vind is dat je bij nieuwe schermen een 16:9 formaat krijgt (in de particuliere wereld) en geen 4:3 formaat (de vierkantige monitoren, is nog beschikbaar maar is heel duur).
Maarja nu de dag van vandaag word de resolutie van films overgedragen naar de 16:9 dusja, ook een + punt zeker ;-)

Kwa gezondheid: mja, weet ik nog niet zeker, de oude monitoren had een beter hertz toepassing, hoe meer hertz je hebt op een tv of monitor, hoe beter voor het oog.
Als ik het goed heb was het 160 hertz (bij sommige monitoren niet bij alle) het stond niet vermeld op het pappiertje maar was nu eenmaal zo. Dus nu de dag van vandaag heb je nieuwe tv's van rap 100 hertz. Vanaf de 100 vind ik oké ;-). Natuurlijk hoe verder je met het oog staat van het scherm hoe beter, hangt natuurlijk af dat het van een monitor is of tv's scherm, heeft zij eigen specificaties.

Toegevoegd na 3 minuten:
Enja het kan zijn dat er oude beeldbuizen misschien ietsje minder verbruiken, maar je moet ook weten als je een oude beeldbuis van 15 inch staan hebt en een nieuwe van 30 inch ;-) daar moet je ook aan denken hoe groter de oppervlakte hoe meer verbruik punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geld aleen voor platte schermen, bij beeldbuizen zal de Katode straalbuis niet supper veel groter worden naarmate de tv ook groter wordt.
Qua gezondheid en milieu is led LCD beter dan LCD cold cathode light(de normale lichtbron in LCD TV's ) en laatst genoemde beter dan CRT (beeldbuis).

De led TV is een versie van een LCD TV, de techniek van de LCD led tv is hetzelfde qua beeldvorming dan de LED LCD, alleen de lichttechniek verschilt .

De CRT beeldbuis is in sommige opzichten superieur en zou -wanneer die doorontwikkeld zou worden- qua beeld de winnaar geworden zijn.

Helaas hebben CRT's het nadeel dat de fosforen (de poeders die de kleuren maken) vrij zeldzame metaalzouten bevatten die in sommige situaties niet ongevaarlijk zijn als ze in het milieu zouden komen.

Toch gaat een beeldbuis heel lang mee en de fosfoern worden deels ook in spaarlampen en TL buizen gebruikt.

Een ander aspect is de enorme hoogspanning (tot 80KVDC.) die ozon geeft en waarbij serieuze maatregelen genomen zijn om Röntgenstralen tegen te gaan.

Voor de ogen is een CRT in wezen vermoeiender, het scherm wordt met lijnen volgeschreven , al of niet interlaced.
Dat zorgt ervoor dat het beeld weliswaar door de ogen en de hersenen tot een geheel gevormd worden, maar dat zeker NIET zijn, het knipperen van beeldbuizen vond ik altijd erg irritant, zelfs bij 100Hz TV 's was het niet helemaal weg en die beeldbuizen vreten stroom en ook de omvormer van de hoogspanning gaat betrekkelijk kort mee, gemiddeld gesproken 5-7 jaar.

Bij een LCD kijk je in wezen naar een bewegende dia die uit miljoenen beeldpunten bestaan die op zich niet bewegen, alleen van kleur en intensiteit veranderen en zo verandert de dia tot een bewegend beeld.
Dit sluit meer aan bij het echte kijken zoals je dat van nature doet.

Dus is de slotsom dat de stroombesparing van de LED LCD TV deze tot de meest milieuvriendelijke maakt.

Qua kleur en contrast is de CRT beeldbuis niet verslagen.
Het is niet ondenkbaar dat de beeldbuis in sommige situaties toch blijft bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als tv-monteur nu 30 jaar lang, kan ik zeggen dat er een behoorlijke verandering heeft plaatsgevonden in deze branche. Oude beeldbuizen gebruiken duidelijk meer energie dan de huidige apparaten. Er waren veel meer schakelingen nodig om het apparaat draaiende te houden. Dat kostte ook enrgie.
Ging met de plasma en LCD schermen het gebruik zelfs omhoog, is nu het gebruik ver naar beneden gedaald met LED. Het hangt ook een beetje af van de grote van het apparaat.
De gebuikte materialen in een ouderwetse beeldbuis, was o.a. glas (slecht afbreekbaar) en phosphor.
Hadden de oude buizen een beeld-trilling-frequentie van 50 Herz, wat voor de ogen slechter is dan een hogere die gebruikt word, en zelfs 200 Herz nu, wat rustiger en beter voor de ogen is.
Een groot bezwaar was het gewicht en de ruimte die een tv in beslag nam en een wens die al tientallen jaren leefde is nu werkelijkheid geworden.
Al met wel een verbetering en een vooruitgang.