kan je een LG-oled tv als radio gebruiken ondanks stilstaand beeld met screensaver?

normale radio/tuner kan je niet meer gebruiken omdat providers alleen maar digitaal signaal uitzenden en niet meer analoog.
heb wel eens gehoord dat het scherm inbrand van een oled tv

2 jaar geleden
5.7K
jc54
2 jaar geleden
Er zijn nog steeds providers die radiosignaal aanbieden via de coax kabel.
Afhankelijk van de provider kan je radiosignaal van TV ook naar een ingang van je radioversterker sturen, zelfs met de TV uit.
Hier bij mij luisteren wij radio (digitaal vanuit TV-box naar home-cinema set) van KPN via glasvezel. Dit kan met TV aan en/of TV uit. Ik heb de TV wel nodig om te kunnen zien als ik van zender wil veranderen.
Griffin
2 jaar geleden
Je zou FM ook gewoon uit de lucht kunnen 'plukken' met een klein antenne draadje.

Antwoorden (1)

In alle OLED tv's zit een mechanisme dat inbranden tegengaat. Het scherm wordt zo nu en dan gereset door een soort digitale zeem. Elk OLED lampje gaat terug naar zijn basisinstellingen. OLED tv’s hebben dus niet snel last van inbranden, mits je niet vele uren tot dagen hetzelfde statische beeld op het scherm toont.
De Canadese website Rtings.com heeft wel zo'n langdurig onderzoek naar inbranden bij oled-tv’s gedaan.
Daarbij stond elk van de 6 gebruikte oled-tv's 20 uur per dag aan. Dit gebeurde in een cyclus van 5 uur aan en 1 uur in standby. En op elke tv werd steeds dezelfde zender getoond, zoals CNN of American football. Deze tv's hebben vervolgens dagen en maanden dit patroon herhaald, tot wel meer dan 9000 branduren per tv. Dit simuleert een vrij extreme kijksituatie.
Uit het onderzoek komt naar voren dat beeldretentie zich inderdaad kan opbouwen bij gebruik over een langere periode. Maar lang niet bij alle soorten beelden. Het lijkt vooral bij zeer heldere (witte) statische delen van het beeld te ontstaan. Daarbij merken de onderzoekers op, dat het lang niet altijd makkelijk zichtbaar is. Je moet echt weten waar je naar kijkt.

Daarnaast zal je screensaver inbranden voorkomen.
Daarnaast hebben sommige televisies als energiebesparende optie de keuze “mute screen”. Hierdoor wordt het scherm uitgeschakeld en kun je wel radio blijven luisteren.