Heb je coaxkabel nodig om tv te kijken?

Heb je tegenwoordig nog coax nodig om tv te kunnen kijken? Is het niet zo dat je tegenwoordig met je tv ontvanger (kpn etc) gewoon via het netwerk (internetkabel) gewoon digitale tv hebt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
12.7K
LeonardN
3 jaar geleden
Je hebt echt al een decennia of twee geen Coaxkabel meer nodig. De volgende opties zijn mogelijk: -Glasvezel
-DSL (wat vroeger de telefoonlijn was), als je hiervoor kiest kan je de router idd via netwerkkabels verbinden aan je TV-kastje
-Digitenne HD (DVB-T2)
-Satelliet (DVB-S)
-Coax (DVB-C)

Antwoorden (3)

Ja zelf zonderkabel via wifi kan het als je tv daarvoor geschikt is ik het twee noem het maar zenders een in de meterkast en een bij de tv en vandaar de aansluiting. Geen kabels meer in het huis nodig.
Toegevoegd op 27 november 2020 16:37: bron
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Via wifi is sterk af te raden, tenzij je een slot hebt op de servieskast...
ronron1212
3 jaar geleden
@Griffin wel eens van pincodes gehoord die beveiligen je wifi
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212 Je linkt naar een draadloze verbindingsset, die werkt NIET op basis van Wi-Fi, maar is een set Poweline Adapters (PLA).
Het signaal wordt daarbij overgezet op het stroomnetwerk.
https://www.google.com/search?q=DVS+1200&client=opera&hs=85h&sxsrf=ALeKk02QXvr4llNGGuQ-MdoDYSrj0M1SXg:1606566124748&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjIubGZnaXtAhUHzqQKHawpCwwQ_AUoAnoECAYQBA&biw=1680&bih=940 Een TV hoeft daar ook helemaal niet "geschikt" voor te zijn. De TV krijgt namelijk uiteindelijk gewoon het tv-signaal van het KPN-decoder-kastje. Elke TV met een HDMI-aansluiting is dus geschikt (dus in principe elke platte TV gemaakt na 2005). Zo is het aangesloten:
KPNmodem>netwerkstekker>PLA>stroomnetwerk>PLA>netwerkstekker>decoder>HDMI-kabel>TV
Griffin
3 jaar geleden
@ronron1212 " wel eens van pincodes gehoord die beveiligen je wifi"
Je begrijpt m'n grap niet... streaming TV kijken over wifi is voor veel mensen zo'n frustrerende bezigheid dat zij het servies door de kamer willen gooien. Daarom zei ik dat wifi niet de te prefereren manier is...
Nee, je hebt geen COAX nodig om TV te kijken, er zijn legio alternatieven.
Zelfs zonder TV ontvanger kun je TV kijken via een app op het account van vrienden/familie/collega's
Maar ook op het 'oude' Digitenne kastje is het nog prima televisie kijken zonder COAX en zonder Internet.
3 jaar geleden
MasterSword
3 jaar geleden
Denk dat een 'oude' Digitenne kastje niet meer werkt
( die gebruikt DVB-T ) en kpn gebruikt nu ( die gebruikt nu DVB-T2 ) Bij DVB-T waren de zenders ingepakt met mpeg2
en nu met DVB-T2 gebruiken ze mpeg4 HEVC
( kunnen ze meer zenders aanbieden met dezelfde frequentie )
Griffin
3 jaar geleden
"Denk dat een 'oude' Digitenne kastje niet meer werkt"
Moet oud bedoelde ik dat niet letterlijk, maar meer een gepasseerd station...Ik weet van het bestaan van DVB-T2 af, en heb dat zelfs op m'n boot. Maar het ging de vraagsteller of er zonder COAX mogelijkheden waren, en die benoem ik, dat ik die oud noem doet daar niks aan af...
Je hebt echt al een decennia of twee geen Coaxkabel meer nodig.

De volgende opties zijn mogelijk:

-Glasvezel (niet overal beschikbaar)
-DSL (wat vroeger de telefoonlijn was), als je hiervoor kiest kan je de router idd via netwerkkabels verbinden aan je TV-kastje
-Digitenne HD (DVB-T2)
-Satelliet (DVB-S)
-Coax (DVB-C)

"Is het niet zo dat je tegenwoordig met je tv ontvanger (kpn etc) gewoon via het netwerk (internetkabel) gewoon digitale tv hebt?"

Voor KPN DSL geldt dat inderdaad, maar voor bijvoorbeeld Ziggo (DVB-C, Coax-kabel) niet. Als je Ziggo hebt moet je altijd een coaxkabel in de ontvanger of in de televisie duwen. Of je moet gebruik willen maken van Ziggo-GO. Ook als je digitenne hebt of satelliet ontvangst is het niet mogelijk/gebruikelijk om via het ethernetnetwerk het signaal door te zetten.

Je vraag is dus wat bijzonder. Als je KPN(DSL) gebruikt heb je SOWIESO geen coax-kabel nodig omdat deze niet werken met die techniek(DVB-C).