Is het brandgevaarlijk als je een tv dag en nacht aan laat staan?

Mijn hoogbejaarde dementerende buurvrouw zet tegenwoordig 's avonds als ze naar bed gaat de tv niet meer uit. Iemand zou haar gezegd hebben dat dat niet hoeft maar wat ik heb gehoord is dat dat brandgevaar op kan leveren. Nu staan dus het Ziggo-kastje en de tv vrijwel continu aan. Alleen overdag staat de tv soms een poosje uit.

4 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Drie jaar geleden op het KPN forum:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-staat-de-hele-dag-aan-427942
Ritsuka
4 jaar geleden
doe alles van de tv op 1 stekkerdoos, en steek deze met een tijdklok in het stopcontact. Dan gaat op een bepaalde tijd alles automatisch uit.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor de reacties jodokus52 en Ritsuka.

Het beste antwoord

Ja. Het gebeurt regelmatig dat televisietoestellen voor brand zorgen. Zelfs als deze niet voortdurend aanstaan.
Brandweer: onvoorzichtig gebruik van apparatuur is een van de belangrijkste oorzaken van woningbrand. Als een elektrisch apparaat aan staat worden onderdelen binnenin het apparaat heet. Dat geldt ook voor onderdelen van je televisietoestel. Als het apparaat op stand-by (de slaapstand) staat, blijven die onderdelen warm.
Dit geldt (enigszins tot mijn verbazing) ook voor de nieuwere televisies. Forummelding: ik en mijn vrouw keken tv op onze 4 jaar oude Samsung hdtv, we hoorden een luide knal, zagen rook naar buiten komen en een vuur achter de tv. Het vuur doofde ongeveer 3 seconden nadat we het hadden opgemerkt, maar het roken bleef doorgaan.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn tv kan niet anders dan standby (rood lampje) staan, kan niet uit net als de magnetron. Daar worden sommige apparaten op gebouwd tegenwoordig. Voor het gemak ~ geen idee?
TurfGraver
4 jaar geleden
Als onderdelen (overmatig) heet worden is er iets mis met dat toestel.
crispy
4 jaar geleden
Ik had hier zojuist ook een reactie onder geplaatst, maar kennelijk is dat antwoord verwijderd en opnieuw geplaatst.
Het is dus kennelijk altijd gevaarlijk om een tv aan te hebben. Of dat nu op stand-by is of gewoon aan, dat maakt niet uit.
MasterSword
4 jaar geleden
TV van vroeger hadden meer kans op brand
( zo dikke beeldbuis met elektronenkanon )
Bij zo oude tv kon stof van binnen-in ophopen ligt aan de tv,
En kon brand van komen in standby omdat de tv best heet bleeft.
( maar stof of kortsluiting was meestal oorzaak van brand ) maar de tv's van nu zijn veel koeler,
en zijn zo dicht dat er bijna of geen stof in kan komen. Je kunt beter bang zijn van apparaten met accu.
( veel gevaarlijker dan een tv van nu. )
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor antwoord en reacties.