Bestaat er een overgang van een scart stekker naar een HDMI stekker?

Ik heb in het plafond een hele lange kabel liggen, die aan beide zijden is voorzien van een scart stekker. Om een heleboel breekwerk te voorkomen ben ik op zoek naar verloopstekkers van scart naar HDMI. Dit gaat dus niet om het overzetten van analoog naar digitaal signaal, maar puur om de verloopstekkers. Dus digitaal in en digitaal uit, maar dan gebruik maken van een oude scart kabel met verlopen. Ik verneem graag reacties.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar een test wat er zou gebeuren als je 2 maal dit zou kopen:
https://www.alibaba.com/product-detail/OD6MM-Scart-female-to-HDMI-male_60618096847.html
En deze aan beide eindes van een SCART kabel knoopt en dan twee HDMI apparaten erop aansluit. Ik kan me zo voorstellen dat het signaal toch niet goed overgebracht kan worden door verschillende ohm-waardes oid. Of dat de shielding voor het HDMI-signaal niet voldoende is. (Oh en zelfs ALS dat zou werken met een SCART-kabel van 2m zegt dat nog niet dat het werkt met een SCART-kabel van 10m)
paulus811
4 jaar geleden
Je zou kunnen overwegen om de scart stekkers af te knippen en HDMI stekkers op de kabel te monteren. HDMI stekkers zijn te koop bij COnrad en Allekabels. Omdat Scart 21 aders heeft en HDMI 19, zou dat moeten lukken mits je heel nauwkeurig de juiste ader aan de juiste pin soldeert (kleur maakt niet uit, maar het moet wel gelijk zijn en geen contact maken met de stekkermantel)
paulus811
4 jaar geleden
Ik ben ook wel benieuwd welk probleem hiermee opgelost moet worden. De verloopstekker optie lijkt een oplossing voor een onbekend probleem. Wellicht dat er handiger manieren zijn om de gehele kabel overbodig te maken, maar dan is het handig om te weten wat er aan beide kanten van de kabel zit.
LeonardN
4 jaar geleden
@paulus811 Dat is een doe-het-zelf oplossing van wat ik hierboven aangeef met kabels (aangenomen dat je dan met de pinouts goed uitkomt). Maar is er geen technisch verschil tussen een HDMI-kabel en een SCART-kabel qua afscherming, weerstand, twisting, weet-ik-wat? Ik ben ook wel benieuwd welk probleem hiermee opgelost moet worden.
Dat lijkt me duidelijk. Je hebt beneden een 4k-Blu-rayspeler en boven een 4k-TV. Vroeger had je een VHS-recorder en een CRT-TV, daarvoor is een SCART-kabel aangelegd.
Nu kan je die SCART niet meer gebruiken. Wat doe je dan?
(De 4k-BluRay-speler naar boven verhuizen). Maar dat is niet echt wat de vrager lijkt te willen.
paulus811
4 jaar geleden
@LeonardN Hoe weet jij welke apparaten Tonv heeft? Zo duidelijk als het voor jou is, is het voor mij niet. Denk dat Tonv in dat geval ook wel zou snappen dat verhuizen van de bestaande of aanschaf van een tweede br speler een oplossing zou zijn. Als het geen 4k is pakt een tweede dvd speler waarschijnlijk goedkoper uit en zelfs 4k heb je al voor rond de 100 euro. Als de hdmi aan bijvoorbeeld een NAS moet worden aangesloten, zou ik de vraag beter begrijpen, die verplaats je wat lastiger naar de (waarschijnlijk) slaapkamer.
LeonardN
4 jaar geleden
"Als de hdmi aan bijvoorbeeld een NAS moet worden aangesloten, zou ik de vraag beter begrijpen, die verplaats je wat lastiger naar de (waarschijnlijk) slaapkamer."
Dan neem je dat als voorbeeld. Ik heb het probleem me zo voorgesteld, zoals ik zei, maar het maakt niet zoveel uit welke beeldgegevend en welk beeldontvangend apparaat je bedenkt. Een laptop en een beamer mag ook.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zeker je kan een vlinderaansluiting kopen!

Antwoorden (2)

Naar ik begrijp 'bestaan' er wel dergelijke stekkers, maar werkt het niet.
Je zult ten alle tijden een signaal moeten converteren. Of dat werkt aan op de manier die jij beschrijft durf ik niet te zeggen, maar ik wil je adviseren het artikel in bijgevoegde link even te lezen.
4 jaar geleden
Nee (zover ik de vraag begrijp).

Laat ik even eerst goed duidelijk maken wat ik denk dat je vraagt.
Je wil dus ten alle tijden het digitale HDMI-signaal behouden en de SCART-kabel enkel als een overbrugging van het HDMI-signaal gebruiken.
Dus HDMI-uitgang>HDMIkabel>overgang>SCARTkabel>overgang>HDMI-kabel>HDMI-ingang (en dan dus 1080p/4k HDMI signaal eroverheen sturen).
Zo'n oplossing bestaat er niet naar mijn weten, en ik vraag me ook af of dat technisch te realiseren is (ik zeg nog niet dat het onmogelijk is) zeker als de afstand die de SCART-kabel aflegt langer is dan 15m (inclusief de HDMI-bekabeling).

Misschien is er wel iets anders mogelijk; De SCART-kabel eruit trekken met een ethernetkabel eraan gebonden, zodat je de SCART voor ethernet vervangt. Wat namelijk wel kan is HDMI over ethernet en dan over een veel langere afstand dan HDMI normaliter kan.
https://www.allekabels.nl/hdmi-versterker/1784/1343667/hdmi-verlenger-via-utp.html?gclid=CjwKCAjwzJjrBRBvEiwA867bymecHCNzP554aZcykiPxTVZYWr9EqZtBXvGgYOBzo57K8YXIJX59-BoCGt0QAvD_BwE

De andere mogelijkheid is natuurlijk digitaal naar analoog met bijbehorende degradatie van het signaal via een converter. (1080p>576i)
https://www.bol.com/nl/p/hdmi-naar-scart-converter/9200000115176162/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170245275-S-375065735720-9200000115176162&gclid=CjwKCAjwzJjrBRBvEiwA867byhw1JpW7bAwINtOlmhQMLUHnJiuM8TWtayAtVryEhJKVXDoC2WTknxoCa3gQAvD_BwE
===

De enige -oplossing- die ik kan geven is deze:
https://www.alibaba.com/product-detail/OD6MM-Scart-female-to-HDMI-male_60618096847.html
Dus je koopt er twee en dan
HDMI-out>alibabakabel>SCARTkabel>alibabakabel>HDMI-in.

Koop en doe dat vooral NIET. Er zullen vast een reden of drie zijn waarom dat in de praktijk nooit zal werken.
(Als iemand exact uit kan leggen waarom niet dan graag)
---
HDMI-out>alibabakabel>SCARTkabel>alibabakabel>HDMI-in.
===
Je zou dus ook kunnen zeggen dat het antwoord op de vraag JA is, maar dan wel met de vraag erbij: werkt het ook echt?!
https://www.memedroid.com/memes/detail/293385
Toegevoegd op 28 augustus 2019 13:32: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
lol GV kan niet omgaan met > in de antwoorden
HDMI-out>alibabakabel>SCARTkabel>alibabakabel>HDMI-in