Heeft mijn tv last van backlight bleeding?

Hallo,
onlangs heb ik een samsung 49NU7100 UHD led tv gekocht .
Echter valt mij geregelt op dat wanneer bij sommige reclame's of films het beeld niet volledig word gebruikt . Of wanneer het beeld niet egaal zwart is . Ik rechts onderin en rechts boven in. Een soort wit(ter) licht zie .
Kan dit backlight bloeding zijn?
Wanneer ik zoek naar testen om het vast te stellen of uit te kunnen sluiten,kom ik altijd uit bij filmpjes met een egaal zwart scherm.
Maar dan is het niet zichtbaar .
Maar wat ik zie bij boven genoemde voorbeelden lijkt mij niet de bedoeling.
Wat kan dit zijn en/of hoe kan ik dit verhelpen ?
Zie foto voor voorbeeld

Dank alvast

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Je TV lijkt me slimmer dan je denkt. Bij een egaal zwart scherm zullen ook de backlights (bijna) uit gaan. Dan is er inderdaad geen wit schijnsel meer. Er is immers geen licht wat door kan lekken.
In de situatie zoals op je foto moet de backlight wel flink licht geven om het middendeel met de beelden zichtbaar te maken. In dit laatste geval lekt er wel licht door het zwart heen.

Dus, ja, dit is een vorm van backlight bleeding !
Veelal is het te verhelpen door je TV wat minder fel te zetten. Het is 5 minuten wennen aan een iets donkerder beeld, maar daarna zie je het niet meer.
Als laatste kun je een contrastscherm voor de TV zetten. (Ze zijn er voor monitoren, maar ik weet niet zeker of ze ook voor grote TV's verkrijgbaar zijn.)
Toegevoegd op 24 december 2018 09:26: tekst