Hoe pas ik de beeldgrootte aan op de laptop/tv?

Wij hebben de laptop aan de tv verbonden via een hdmi kabel. Nu valt aan alle zijden van de tv een stukje weg. Het lijkt net of het beeldscherm te klein is.

Bij welke instelling pas ik dit aan? Op laptop of tv?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Welke TV heb je. (niet zeggen Sony of Samsung, maar Sony 50WX762B)

Antwoorden (3)

Op de TV. Je moet in de menu' s of in je handleiding zoeken naar een functie met de naam " Overscan" en deze op uit zetten.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze optie is helaas niet vindbaar... bestaan er nog andere opties
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"bestaan er nog andere opties"
Kijk eens of scherm kalibreren bestaat als optie.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja, je videodriver kan het omgedraaide doen. Welke videokaart heb je in je laptop? Nvidia, AMD of Intel?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z'n computerscherm zal wel 16:10 en dan raak je iets kwijt op een 16:9 scherm, Met die calibratie stap druk je het een beetje naar binnen(of zwarte strepen boven en onder) maar met normaal TV kijken moet je die instelling weer terugzetten dus eigenlijk geen handige suggestie van mij. :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beter is om in Windows het 2e scherm als onafhankelijk te definiëren en dan daarvoor de 16:9 verhouding in 1920x1080 resolutie kiezen i.p.v. 1920x1200 of 1680x1050 o.i.d.
LeonardN
5 jaar geleden
Nu valt aan alle zijden van de tv een stukje weg.
Dat duidt op overscan. Als de laptop het beeld dubbelt en de aspect ratios niet overeenkomen, zal de videodriver een keuze moeten maken. Op mijn setup 1920x1200 monitor (16:10) en 1920x1080 TV (16:9). Schakelt hij bij dubbeling de monitor naar 1920x1080. Want de resolutie is bij dubbeling gelijk. Als ik onafhankelijk zet. En 1920x1080 EN 1920x1200 uitzendt, moet ik op de TV Overscan uitzetten. Tegenwoordig staat deze altijd op off. Een paar jaar geleden moest deze wel op ON staan omdat zenders niet goed uitzonden ook al zonden zij HD uit had je nog rare lijntjes rondom je beeld. NOS was meester in verkeerd beeld uitzenden. Dat wisselde per camerawissel. !6:9 beeldscan heet het op mijn TV zie ik nu.
op de tv inderdaad. Je moet zoeken naar een optie waarmee je het beeld kunt aanpassen. Het staat nu op waarschijnlijk op 16:9. Je moet het op 'volledig scherm' zetten. tenminste zo heet de functie op mijn samsung tv.
5 jaar geleden
je kan het of via de tv instellingen doen,
of via je laptop (wat bij mij wel werkte) je gaat naar het bureuablad en druk met rechtermuisknop op het scherm en ga naar iets van intel hd graphics instellingen en daar zou het ergens moeten staan
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"en daar zou het ergens moeten staan" Ah, "het"... Intel HD graphics, maar wat nu als de vrager geen Intel chip heeft?
limonadesiroop2016
5 jaar geleden
Nou misschien ook wel en hoe zou ik moeten weten wat de vrager heeft?
LeonardN
5 jaar geleden
Nou, je zou het kunnen vragen OF alle mogelijkheden noemen, in dit geval zijn het er 3 Nvidia, AMD en Intel. (Zie tweede reactie onder mijn antwoord)