Wat verandert er bij Ziggo, als analoog tv ontvangst er straks uitgaat?

Bij analoge tv zijn ca 25 a 30 kanalen op de kabel. Op (bijna) iedere kanaal zit een zender. Er is ook een kanaal voor een digitale decoder voor uitgebreidere zenderpakketten en digitale ontvangst. Is het enige wat straks gebeurt, dat al die kanalen er uit gaan behalve dat kanaal waar een digitale decoder op zit of kan worden aangesloten? Of gaat de kabel er uit? En verandert er ook iets, als later glasvezel komt? In mijn woonwijk is nog geen glasvezel.

6 jaar geleden
2.3K
LeonardN
6 jaar geleden
Mensen die nu nog analoog kijken moeten binnenkort over op een digitale (HD) decoder. Glasvezel staat compleet los van de zaak.

Antwoorden (2)

Uitsluitend wordt de analoge doorgifte gestopt, de kabel blijft bestaan, en verandert er verder niets, het video in het digitale pakket wordt bijvoorbeeld niet beter door een hogere bitrate vanwege de vrijgekomen bandbreedte op de kabel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kabel zelf gaat er niet uit.
Alleen worden de relatief ‘ruimtevretende’ analoge televisiesignalen van de kabel gehaald, en daardoor komt daar ruimte voor enerzijds meer en sneller internet en anderzijds méér digitale kanalen dan die er nu al aangeboden worden.
De doorgifte van een aantal analoge signalen kost namelijk veel ‘ruimte’, terwijl je voor elk weggehaald analoog kanaal straks wel 6 digitale kanalen in de plaats kunt gaan doorgeven. Zoveel is dus ook niet nodig, maar door de veel compactere manier van signaal doorgeven komt er straks zoveel ruimte vrij dat er aan de toenemende vraag naar snel internet tegemoet gekomen kan worden.
Als er later glasvezel komt, biedt dat door middel van een andere techniek nog weer een volgende uitbreiding van de mogelijkheden. Dán kun je pas echt aan een afschaffing van de kabel gaan denken.

Laat ik het in lekentaal zó uitleggen: stel; je hebt een brievenbus met een nauwe opening waar maar één weekendkrant tegelijk doorheen geduwd kan worden. En jij hebt in je gezin veel smaken en jullie hebben vier verschillende kranten.
Als de vier bezorgers heel toevallig tegelijk bij jouw deur zijn (redelijk onwaarschijnlijk, maar het gaat om de vergelijking), moeten ze even op elkaars handelingen wachten (misschien zelfs tot jij er aan de achterkant een paar uitgehaald hebt).

Nu bestaat er al jarenlang een techniek om de kranten sterk verkleind op een dun pakje kleine stukken papier af te drukken. Jij hebt een soort microscoop staan waarmee je toch gemakkelijk die mini-kranten kunt bekijken en lezen. Want die kleine lettertjes zijn nog een stuk kleiner dan de kleine lettertjes achterop een contract of factuur.
Dan hoeven die krantenbezorgers nooit meer op elkaar te wachten, want jouw brievenbusklep is groot genoeg om al die vier minikrantjes er tegelijk doorheen te gooien.

Wat Ziggo nu gaat doen: ze gaan iedereen die nu nog de grote dikke krant gewend is voorbereiden op de toekomstige situatie dat de krant alléén nog maar in miniformaat komt. De meeste mensen hebben namelijk allang een TV die geschikt is om ook de minikrantjes te kunnen lezen.
En voor de mensen die een oudere en niet-geschikte TV hebben komen ze met een extra kastje waarmee het signaal van het minikrantje toch geschikt gemaakt wordt om met de oude TV bekeken te worden.

In het echt is het een stuk ingewikkelder, en er zijn ook bijkomende voordelen, maar als sommige lezers er nu toch al iets meer van begrijpen, dan heb ik mijn doel bereikt.
6 jaar geleden
corzijlstra
6 jaar geleden
Kan ik het als volgt samenvatten? Nu zitten er nog 25 a 30 analoge kanalen op de kabel zitten. Straks blijft er maar 1 analoge kanaal over op de kabel, die wordt gebruikt voor digitale ontvangst via een decoder. Dus op 1 analoge kanaal kunnen honderden zenders op.
Bordensteker
6 jaar geleden
Nee. Wat nog wel door blijft gaan is de analoge kabeldoorgifte van FM radiokanalen, o.a. vanwege het niet wijd verbreid aanwezig zijn van digitale ontvangers.
En de afschaffing van analoge TV gaat bovendien gefaseerd, gebied na gebied. Over twee jaar hoopt Ziggo deze overgang in het gehele Ziggo bereik afgerond te hebben.
De tijd ontbreekt mij om er nu nog verder op in te gaan.
LeonardN
6 jaar geleden
"Straks blijft er maar 1 analoge kanaal over op de kabel, die wordt gebruikt voor digitale ontvangst via een decoder. Dus op 1 analoge kanaal kunnen honderden zenders op." Nee je ziet het helemaal verkeerd voor je. Over de kabel van Ziggo lopen nu vier dingen:
-Analoge televisie (~30zenders)
-Digitale televisie (~60 zenders)
-Internet
-Telefonie Straks heb je:
-Digitale televisie (~120 zenders)
-Internet
-Telefonie Er blijft helemaal geen analoog televisiekanaal meer over.