Hoe werkt een sateliet antenne en kan het ook gratis?

Hallo

Sommige buitenlanders hebben een schotel om hun zenders van hun land te kunnen ontvangen, maar hoe gaat dat in zijn werk en is dit dan ook gratis (zonder abonnement ofzo)?

Alvast bedankt

6 jaar geleden
2.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Via satteliet is een boel vrij te ontvangen.
https://www.arobantennebouw.nl/vrij-te-ontvangen-zenders-satelliet-tv/
Maar afhankelijk van zender kan een decoder met eventueel abonnement (om de boel te kunnen decoderen) nodig zijn.

Antwoorden (1)

Met een satellietschotel kun je overal in Europa gratis 1 Nederlandse zender ontvangen: BVN (het Beste van Vlaanderen en Nederland) en verder heel veel buitenlandse zenders. Je hebt behalve de schotelantenne ook een satelliet ontvanger nodig, er zijn tegenwoordig flatscreens van o.a. Philips waar de satellietontvanger ingebouwd is. Voor alle andere Nederlandse zenders heb je een abonnement bij b.v. Canaldigitaal nodig.
Met een digitale tv kun je trouwens in Nederland altijd gratis NPO 1, 2 en 3 ontvangen, gewoon met een antenne op de vensterbank of de oude op het dak.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is wel raadzaam om iemand met verstand van zaken om de schotel te laten richten. Het is een secuur klusje en soms is plaatsing niet mogelijk omdat hoge gebouwen of bomen het "zicht" op de juiste satelliet beperken.
Voor de DVB-t antenne op de vensterbank gelden gelijkwaardige bedenkingen: niet overal is ontvangst sterk genoeg.