Is de coax ingang van mijn tv kapot?

Gisteravond kwam opeens de melding 'geen signaal' in beeld, terwijl de tv wel op de goede bron (kabel) staat. Van alles geprobeerd. Van het resetten van de tv tot het opnieuw installeren van digitale tv (kijk overigens digitale tv m.b.v. een CI+ module)/afstemmen van de zenders. Tijdens het afstemmen krijg ik de melding: Er is geen goed kanaal gevonden, controleer de antenne aansluiting en probeer opnieuw.

Nu is het zo dat ik ook een HD-recorder heb voor het opnemen van programma's. Via deze recorder kan ook analoge tv gekeken worden. Normaliter is mijn tv, via de recorder aangesloten op de wandcontactdoos. Deze recorder zit dus feitelijk tussen de tv en wandcontactdoos in. Analoog kijken via deze recorder gaat nog wel heb ik ondervonden tijdens het testen. Dus aan de coax kabel die loopt van de wandcontactdoos naar de recorder ligt het niet. Maar zodra ik deze kabel rechtstreeks aansluit op de tv en opnieuw probeer af te stemmen, krijg ik wederom de eerdergenoemde foutmelding.

Voor de zekerheid ook eens een andere tv geprobeerd: direct aangesloten op de wandcontactdoos met dezelfde coaxkabel. En deze tv vond wel analoge zenders.

Dus het ligt overduidelijk aan de tv zelf. Maar wat is het probleem? Is de coax ingang van de tv kapot? Wat zeer vreemd zou zijn, aangezien er niets afgebroken is en dit ook uit het niets gebeurde..

Ik wil niet zomaar een nieuwe tv aanschaffen, omdat ik het allemaal nogal vreemd vind.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.6K
paulus811
6 jaar geleden
Heb je de CI module er al uitgehaald en weer opnieuw ingeschoven? Heb je beeld op Ned 1,2 en 3?

Antwoorden (1)

De ontvangstmodule kan kapot zijn. Je hebt in ieder geval al duidelijk uitgedoktert dat het aan de TV ligt.

Wat het precies is, dat kan alleen een elektronicaspecialist je vertellen die het apparaat heeft gezien.

Afhankelijk van hoe oud de TV is, zal reparatie niet snel interessant zijn. Zeker bij nieuwe TVs is reparatie eigenlijk niet mogelijk of erg duur.