TV geen beeld wel geluid, wat kan dit zijn? is dit te repareren en zo ja hoe?

Mijn tv heeft kuren, flatscreen op leeftijd (ca. 9 jaar). Samsung DNLe 81inch(?).
Ik heb wel geluid, maar geen beeld, ligt niet aan storing van KPN. Is al 3 x weer tot leven gekomen, gebracht, uit / volgende dag aan / hij doet 't! en na een tijdje verdwijnt het beeld weer en heb ik verschillende vormen van amusement (lsd kleurtjes, verticale strepen links of rechts en ook nog eens dwars door het midden links zwart en rechts grijs beeld), maar geen tv uitzendingen. Wel muziek/radio en ook het geluid van de verschillende tv-zenders.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Een alles kunnende vrijwilliger heeft er een 'kanalenzoeker' ingezet na de eerste keer uitvallen. Heeft het daarna maanden weer gedaan en nu dus... keer op keer uitval. Wat kan hier aan gedaan worden of liever kan hier iets aan gedaan worden? en wat zou het dan kosten ongeveer?
Graag uitleg in simpele bewoordingen, geen technische termen s.v.p. :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
81" is aan de grote kant. DNLe is niet het type, maar een functie van de TV. Als ik een wilde gok moest doen op basis van de summiere informatie zou ik gokken op de Inverter
Zie: http://www.ebay.com/sch/Samsung-TV-Inverter-Board/163768/bn_738386/i.html Er is altijd iets te doen, en er kan altijd iets aan gedaan worden, maar het is een geldkwestie of je dat ook nog waard vindt.... Persoonlijk vind ik 9 jaar een mooie leeftijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inverter? is een omvormer? van wat? Technisch ben ik niet.
Geen idee, maar als ik bedragen van rond de 30$ langs zie vliegen is dat niet zo veel, als je daardoor weer een jaar plezier van de tv kunt hebben.
Had ik het geld, kocht ik wel een nieuwe. Dat mag duidelijk zijn. :) Dus 9 jaar is tegenwoordig een goede leeftijd voor een , deze , tv?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De inverter zorgt voor de (wissel)spanning die je nodig hebt voor de achterverlichting, dat zijn kleine TL buisjes. Maar dat hangt van je TYPE tv af... dus zonder typenummer is het koffiedik kijken.... DNLE is geen typenummer.

Antwoorden (1)

1. Allereerst controleer of de kabels er goed in zitten. Haal de kabels aan beide kanten eruit dus de kabel die in je TV zit en de kabel van je tv- ontvanger (kan ook dvd-speler, Gameconsole of andere apparatuur zijn). Meestal is hiermee het probleem opgelost zo niet ga dan naar stap 2.

2. Wanneer je Tv is voorzien van beide aansluitingen dus HDMI en SCART probeer dan eens beide varianten wanneer één van de twee wel werkt dan is of de Hdmi of de Scart kabel aan vervanging toe. Is hiermee het probleem nog niet opgelost ga dan naar stap3. Een HDMI of Scart kabel kan men simpel bestellen bij bol.com

3. Wanneer bovenstaande stappen zijn voltooid dan kan het probleem zich ook bevinden in de randapparatuur oftewel je Tv-ontvanger of een ander apparaat. Wat je kunt doen is betreffende apparaat terugzetten naar de fabrieksinstellingen en eventueel de software opnieuw laten laden. Mocht je niet weten hoe dat moet dan zou je je handleiding kunnen raadplegen of even bellen met je provider of leverancier. Is hiermee het probleem nog steeds niet opgelost dan is vervanging apparaat misschien noodzakelijk.