Wanneer is de eerste televisie uitgevonden?

Wanneer is de zwart wit tv uitgevonden, en wanneer kwam er de eerste kleuren tv?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Als ik je vraag lees, vraag ik me ook af wanneer de tweede televisie dan is uitgevonden...

Antwoorden (2)

In 1925 heeft John Logie Baird zijn televisie gepresenteerd. Dit was een elektromechanische TV, niet echt vergelijkbaar met de TV die later aansloeg.

Zijn televisie, de "Televisor" genaamd, was gebouwd van eenvoudige huishoudelijke gebruiksvoorwerpen, zoals theekistjes, biscuitblikken en een stopnaald. Het belangrijkste onderdeel was een uit karton gemaakte Nipkowschijf. Op 2 oktober 1925 bracht hij een herkenbaar beeld over van een pop. In januari 1926 hield hij de eerste publieke demonstratie van zijn televisie voor de Royal Institution en in het warenhuis Selfridge's in Oxford Street, Londen.

http://inventors.about.com/od/tstartinventions/a/Television_Time.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Television#History
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Logie_Baird
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het principe van de zwart-wittelevisie zoals die tot op het laatst gebruikt is, de elektrische, is uitgevonden door Philo Taylor Farnsworth, die dat demonstreerde op 7 september 1927. Toch gebruikte RCA in 1939 voor het produceren van de eerste tv's de uitvinding van een Rus, Vladimir Kosma Zworykin.

Om precies aan te geven wanneer de kleurentelevisie is uitgevonden is wat ingewikkelder. De eerste uitzendingen in de VS waren in 1953, maar de eerder genoemde Zworykin vroeg in 1925 al patent aan op een uitwerking van de kleurentelevisie en in Duitsland was al in 1904 patent aangevraagd voor een dergelijke uitvinding. Uiteindelijk is bij RCA tussen 1946 en 1950 de kleurentv zoals wij hem kennen uitgevonden.