Hoe kan ik beeldscherminstellingen wijzigen met nieuwe KPN tv ontvanger?

Vandaag heb ik mijn nieuwe KPN tv ontvanger ontvangen en ingesteld. Geen enkel probleem. Ware het niet dat ik een nogal oude tv heb. Een oude Philips zonder breedbeeld en enkel aan te sluiten via scart kabel.
Voor deze tv-ontvanger heb ik ook gebruik gemaakt van KPN interactieve tv en kreeg ik bij beeldscherminstellingen een aantal mogelijkheden.
Daar kon ik dan de optie 16:9 kiezen en beeldvullend.

Als ik nu naar menu ga en beeldscherminstellingen dan is er automatisch ingevuld dat mijn tv aangesloten is via een scart kabel en dat het ingesteld is op PAL.
Dan heb ik nog wel de optie 4:3 of 16:9 en dan kies ik het laatste.
Dan kies ik beeldvullend, maar dat gebeurt niet.

Ik heb nu prima beeld, het interactieve gedeelte werk naar behoren, alles is sneller, maar mijn beeld is kleiner, het lettertype is echt aanzienlijk kleiner en ik kan dit nu niet meer aanpassen.
Ja, ik weet het, enige optie is een nieuwe, moderne tv.
Maar ik huur dit appartement gemeubileerd.
Dus dat is geen optie.
Nog een andere mogelijkheid?
Ook de instellingen op de tv staan maximaal.
Bij mijn oude tv ontvanger kon ik het via instellingen wijzigen en nu niet meer.
Iemand een idee?
Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
gvrox
10 jaar geleden
Hoe ziet het beeld er dan nu uit ? Zwarte randen onder+boven, of ook aan de zijkanten ? In welk opzicht verschilt 4:3 met 16:9+beeldvullend op je niet-breedbeeld tv ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beeld is nu boven/onder normaal uitvullend, dat is prima. Maar er is nu aan de rechter/linkerkant een grote strook zonder beeld. Het ziet er zeg maar vierkant uit. Voorheen met KPN had ik wel een volledig uitvullend beeld. Dat zal dan wel enigszins opgerekt zijn geweest, maar alles beter dan dit. Het lettertype van KPN voor hun menu's is ook echt onleesbaar. En als ik het aanpas naar 4:3 dan heb ik ook boven/onder nog een extra balk, dat is dus geen optie. Ik heb nog wel ergens een optie gezien "HD-funties" inschakelen. Dat staat op uit, misschien dat dat nog iets oplevert? Niet dat deze oude koelkast dat heeft, maar ik snap niet dat ik het nu niet kan aanpassen...
gvrox
10 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad behoorlijk vreemd, horizontaal gezien zou het eigenlijk altijd beeldvullend moeten zijn. Ik weet er helaas geen oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ook niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je de tv momenteel aangesloten met SCART of HDMI?
Dit maakt namelijk veel verschil uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scart... Verder heb ik KPN uiteraard ook gevraagd waarom het niet werkt en zij komen met de volgende informatie: - controleer de aansluiting van de Interactieve TV Tuner het electriciteitsnet en via de SCART aansluitingen aan de achterzijde van de TV en Tuner. - controleer de afstand tussen de hoofdtelefoonaansluiting en de KPN Experia Box mag niet meer zijn dan 1,5 meter - controleer de bekabeling dient CAT5 Ethernetbekabeling te zijn. - controleer of de HDMI-kabel dient correct aangesloten te zijn waarbij de TV ingesteld is op HDMI. Indien u niet over een HDMI aansluiting beschikt op uw tv, dient de ontvanger ingesteld te staan op 'RGB' in plaats van '720p'. - indien uw tv beschikt over ruisonderdrukking, dient deze uit te staan. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw tv. De aansluiting is prima, alles zit er goed in, de afstand is echt prima, de kabel is CAT5, ik heb geen HDMI-kabel maar een scart kabel, dus die punten kunnen het niet zijn.

Het beste antwoord

De TV krijgt niet het seintje door dat het om een breedbeeld-signaal gaat, dit kan liggen aan de nieuwe decoder die dat dan niet (goed) doorgeeft, of de kabel is niet goed, of sluit niet goed aan in de nieuwe decoder.
gvrox