Wat is het verschil tussen een LED en een LCD scherm/TV?

qua beeldkwaliteit, elektriciteitsverbruik en hoe lang het meegaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Een LED-tv is een LCD-tv waarbij de traditionele verlichting (een soort van TL-buis aan de zijkant) is vervangen door LEDs. Het voordeel is dat de verlichting gelijkmatiger is wat voor beter beeld zorgt. Daarnaast kan de lichtintensiteit plaatselijk aangepast worden wat zorgt voor een beter contrast.

Bijkomend voordeel is dat LED-schermen veel platter zijn. De levensduur is gelijkwaardig.

Nadeel is dat het een nieuwe techniek isa, waardoor de TV's duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een LED is een soort spaarlamp met hoog rendement.
Een LCD scherm is een plat tv. scherm. De betekenis van LCD is; Liquid Cristal Display. Vloeibare kristallen display dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
In alle gevallen is een LED goedkoper en gaat langer mee. Of het moet zijn dat er al een LED tv. scherm bestaat? Dat weet ik niet.
14 jaar geleden
LED is een nieuwe techniek die veel zuiniger is.
Daardoor verbruiken nieuwe LED TV's ook veel minder stroom.
Ook gaan LED's veel langer mee, waardoor de TV dus ook minder snel stuk gaat.
Ook krijg je met LED TV's een veel betere beeldkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn 2 verschillende led tv's de zogeheten edge led en led-pro schermen. De edge led heeft aan de zijkanten led lampjes en de led-pro is de hele plaat voorzien van lampjes. je kan ze herkennen door de dikte edge-led is ong 3 cm dik en de led-pro ong 10 cm dik.Tussen deze schermen zit al een gigantisch kwaliteit verschil de edge led hebben gemiddeld een contrast verhouding van 500.000:1 en de pro-led begint bij 2.000.000:1 dus een veel hogere zwart waarde. Her energie verbruik van de bijde schermen lit ongeveer op het zelfde voor een 101cn scherm rond de 100Watt. De levensduur van de led lampjes kan wel 25 jaar zijn , maar ga van de tv uit van ong 10 - 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig heb ik daar vorige week een hele uitleg voor geschreven.LED TV's zijn idd gewoon LCD schermen met andere/betere verlichting. Kort samengevat moet je zelf bepalen of je het prijsverschil wilt betalen gezien de energiebesparing niet spectaculair is. Check the link voor alle details.