Hoe kan ik zien of het 'image retention' of 'burn in' is waar ik last van heb?

Ik heb pas geleden een showroommodel gekocht van een plasma tv (was aanzienlijk goedkoper). Het probleem is alleen dat ze hem waarschijnlijk dagelijks op het ziggo informatiekanaal hebben laten staan want er staat een ziggo logo in de hoek rechts onder. Het is niet heel goed zichtbaar, ik zie het pas echt goed als ik die scrolling bar (tegen image retention) aanzet (of bij sommige scenes als ik film zit te kijken). Mijn vraag is , aangezien ik niet weet hoelang dat logo er al staat, hoe kan ik zien of het een permanente burn in is, of dat het slechts image retention is? Ik heb die scrolling bar totaal al zo'n uur aangezet en het lijkt wel iets vager geworden te zijn maar dat weet ik niet zeker.

Het logo zelf is ietsjes donkerder dan wit (beetje heel licht grijs achtig)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat kun je niet ergens aan zien ofzo, dat kan je alleen weten als je die schuifbalk vaak en lang laat draaien en dan vermindering of niet ziet. Je kan trouwens ook een compleet wit scherm op zetten, schijnt nog beter te werken dan die schuifbalk. Als het na bijv. 10-20 uur een wit scherm/schuifbalken niet zichtbaar verminderd is zou het wel eens ingebrand kunnen zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Trouwens als je een wit scherm opzet, wel opletten dat er geen apparaten automatisch op standby gaan of iets dergelijks.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik herinner me net dat er misschien wel een verschil is te zien tussen burn in en retentie. Als die logo iets donkerder is dan wit zou het retentie moeten zijn. In de bron een uitleg over verschillende soorten 'na-ijl' effecten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Na zon 5u schuifbalken en nog wat uren TV kijken vervaagt het langzaam dus het lijkt erop dat het dan gelukkig geen burn in is.