Waarom wordt er bij een testbeeld zoveel kleur gebruikt?

Zie het onderstaande testbeeld. Dit testbeeld werd vroeger gebruikt en ik zie het momenteel steeds minder (gelukkig). Maar waarom werd dit beeld gebruikt? Er zal toch wel een reden zijn voor deze felle kleuren en streepjes dicht op elkaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Om te kunnen zien of alle kleuren op je kleurentelevisie goed worden weergegeven. In het midden zie je de vierkanten met de hoofdkeuren zoals die oo op je computer worden gebruikt, verschillende mengkleuren aan de buitenzijde, en verschillende grijstinten. Ook de cirkelvorm en het raster op de achtergrond zijn 'testmiddelen' om met het oog te kunnen vaststellen of je teevee goed is afgesteld..

Moderne televisies gebruiken doorgaans een andere beeldtechniek, en ook komt het signaal nog maar bij heel weinig (geen?) mensen binnen door de antenne. Uitzending van het testbeeld is dan ook al sinds 2005 volledig gestopt, mdat het geen functie meer heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het testbeeld werd gebruikt voor het afstellen / controleren van de volgende waarden :

Controle van afstemming en beeldscherpte
Controle van amplitude- en fasekarakteristiek
Instelling van helderheid en contrast
Controle van beeldbegrenzing en lineariteit
Controle van de interliniëring
Controle van de synchronisatie
Controle van de focussering
Controle van de antenne

en voor kleurentelevisies :

Controle van de kleurdekking (convergentie)
Controle van de zwart-witweergave van de kleurenontvanger
Controle van de kleurenweergave
Controle van de kleurenmatrix
Controle van het looptijdverschil tussen chrominantie en luminantie
Controle van de synchrone demodulatoren
Controle van de PAL-schakelaar
Controle van de PAL-vertragingslijn (amplitude- en fasefouten)
Controle van de burst-poort

En aar heb je uiteraard kleuren voor nodig.