Wat is het verschil tussen Motionflow en Clear Motion Rate?

In de foto worden 3 tv's vergeleken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marketingblaat, nee eigenlijk erger, het is technisch maar geeft een negatieve kijkbeleving. Doorgeschoten marketing die nu de techniek verneukt. Vroeger waren televisies 50hz(50 beelden/s) door de beelden te verdubbelen(frame doubling) kreeg je rustigere 100hz televisies. Toen dat een succes bleek beachten er een paar dat je door beelden te verzinnen (frame interpolation) tussen de frames in kan je 200/400hz halen. Dat geeft echter een walgelijk onecht en raar vloeiend beeld dat door elke film/video liefhebber direct uitgezet wordt. Als ik dit uitzet bij mensen die zo'n apparaat hebben (het staat standaard aan), zeggen ze steevast dat ze het verschil niet zien. Je kan dus bij de catgorie horen die het niet ziet en zich er door heeft laten verleiden bij de koop, of bij de categorie horen die het liever uit zet. Ik heb nog NOOIT iemand gehoord die het liever aan heeft en het merkt. CMR is trouwens een nog gekkere truc van samsung waarin ze niet 400hz halen maar dat wel adverteren. Vrees niet, je kan het altijd uitzetten (gelukkig) in de settings.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boven de 100hz is het naar mijn idee allemaal bagger/onzin/blaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze brochure legt het aardig uit, wat ik frame doubling noem noemen ze daar dupliceren, interpolation=berekenen. Hoewel berekend beeld er in zo in theorie heel goed uit zou zien, moet je bedenken dat dit dus realtime door een processor berekent wordt met foutjes, schattingen, enzovoorts. http://www.samsung.com/nl/cmr/CMR_brochure.pdf

Het beste antwoord

Het zijn allebei gepatenteerde technieken om het beeld van een LCD/LED TV te optimaliseren bij films of beelden waarin veel (beeld) actie voorkomt.
Alleen noemt de ene fabrikant het "zus" en de andere fabrikant noemt het "zo."
Het principe is iig hetzelfde.

Waar het verschil een beetje in zit zijn de gebruikte frequenties waarmee de optimalisatie wordt toegepast. Ze worden er al vanaf 100 Hz gebruikt maar tegenwoordig zijn 400 en 800 Hz de publiekstrekkers.

Wat de beeldoptimalisatie doet is in principe het beeld dat normaal met 25 halve beelden x 2 per seconde wordt geschreven (dat is de PAL norm, 50 Hz) te vermenigvuldigen met de optimalisatiesnelheid waardoor het totale beeld niet meer 50 x per seconde "staat", maar 8 tot 16 x vaker wordt geschreven. (400 / 800)

Hierdoor verdwijnen allerlei hinderlijke trillingen uit het beeld en wordt de kwaliteit van het plaatje zoveel beter dat allerlei kleine details haarscherp zichtbaar worden en blijven, ook als de inhoud van het beeld continu beweegt en veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je spreekt erover alsof alle verhoging van de verversingsfrequentie beeldverdubbeling is, jammergenoeg is het na 100hz veelal beeldberekening (frame interpolation). Verzonnen frames dus, welke een onnatuurlijk vloeiend beeld geven. Ook kan interpolatie beeld artefacten genereren dus dan is je detail wel een onjuist detail. Beeldoptimalisatie is wel het idee erachter maar he jammere is dat het voor de mensen die het verschil zien het een ware ramp is en voor de mensen die het niet zien net zo goed weggegooid geld.* Na 100hz weet ik niet of het nog effect heeft op trilling wegwerken. *Als jij of iemand anders 200hz(interpolation) wel weet te waarderen boven 100hz(doubling) hoor ik het graag. Tot nu toe hoor ik alleen nog maar van mensen die het niet zien, of van mensen die het haten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ mr Tomaat. Ik gaf dat in mijn antwoord al aan door op te merken dat de 400 en 800 Hz de nieuwe "publiekstrekkers" zijn van de industrie.
De mensen denken nu eenmaal meer is beter...dus dat verkoopt. In dit geval is meer = gelijk of minder. Het menselijk oog kan maar een beperkte definitie onderscheiden en dat is veel minder dan wat met de techniek haalbaar is. Overigens is het niet zozeer de verversingsfrequentie, want die is en blijft 50 Hz, maar de herhaling waarmee de lijnen kunstmatig worden gebufferd en overschreven in nanoseconde. Als dit maar enigszins niet synchroon gebeurd dan krijg je idd vervormingen en vertekeningen in het beeld die de kwaliteit alleen maar verslechteren. Dan wordt het niet om aan te zien. Toen jaren geleden Sony en Philips met de 100 Hz techniek op de markt kwamen was dat een zichtbare verbetering van de beeldkwaliteit t.o.v. de oude televisies. De latere 200 Hz van Panasonic deed mensen geloven dat dat nog mooier was. Maar idd, er zijn grenzen aan wat de mens kan zien en niet aan wat hij gelooft....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee de refresh rate(verversingssnelheid) is juist 200 hz/400 hz, het beeld wordt echt zo vaak ververst. Overigens gebeurt dat in microseconden. 25hz is de framerate, 50hz de fieldrate. http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate
http://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate#Televisions Many high-end LCD televisions now have a 120 or 240 Hz (current and former NTSC countries) or 100 or 200 Hz (PAL/SECAM countries) refresh rate