Waarom hoor ik geen geluid als ik mijn laptop aan de TV zet met een HDMI kabel?

Als ik van mijn laptop naar de tv verbind met een HDMI kabel, dan hoor ik geen geluid.

Ik heb al een soort geluidskabel ertussen gedaan (een witte en een rode en aan de andere kant een 3,5mm geluid) maar dat helpt ook niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
115.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle HDMI uitgangen zijn intern gekoppeld aan de geluidskaart. Dan moet je het via de normale stereo geluidsuitgang doen en dan vaak met een versterker omdat de meeste tv's geen HDMI+stereo geluids ingang hebben die met elkaar combineren, zoals je dat wel veel bij VGA/DVI op een TV hebt.

Het beste antwoord

Niet alle laptops met een HDMI-uitgang hebben ook die koppeling met de interne geluidskaart. Die geven dus alleen het beeld uit. Meestal past Windows de geluidskaartinstellingen aan wanneer je een TV eraan koppelt. Maar wellicht dat dat niet altijd gebeurt.

Mocht je laptop dat wel hebben, die koppeling van de HDMI aan de geluidskaart, dan moet je even kijken bij: 'Configuratiescherm', 'hardware en geluiden', 'audioapparaten beheren' (dit laatste kun je als het goed is ook gewoon in het zoekveld intypen bij 'Start'), en dan je met je muis op je televisie gaan staan, en met de rechter muisknop erop klikken en vervolgens op 'Als standaard apparaat instellen' te klikken.

De combinatie met de tulp-stekkers gaat niet werken. Dat werkt bij de meeste televisies alleen wanneer je het op een bepaald kanaal voor de televisie gebruikt. Eigenlijk is dat altijd het kanaal waar je ook via tulp (geel) het beeld weergeeft. Dit is feitelijk vooral bedoeld om oudere videocamera's aan te kunnen sluiten. Niet voor niets zitten die ingangen vaak aan de zijkant van de televisie.

Andere andere tulp-aansluitingen zijn uitgangen om het geluid van de tv via bijv. een versterker weer te geven, of PC speaker-achtige oplossingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag bij het configuratiescherm mijn tv er niet bij staan... Maar bedankt

Andere antwoorden (3)

Je moet bij de audio-instellingen op je laptop kijken. Bij afspeelapparaten om precies te zijn (als je windows 7 hebt, met windows XP hetzelfde, maar dan anders verwoord), daar moet je het HDMI geluid inschakelen.

Het kan dat je het niet ziet omdat het is uitgeschakeld. Dan: Rechtermuisknop --> uitgeschakelde apparaten weergeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarin rechtermuisknop, bij audio-instellingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rechtsonder dat icoontje dat op een speaker lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ook daar, als je Windows 7 hebt moet je daar op afspeelapparaten klikken en daar kun je de instellingen aanpassen.
Hoor je helemaal geen geluid? De hdmi kan het geluid ook doorgeven, echter er mag geen dvi converter tussen zitten. Komt er wel geluid uit de speakers van je lt? Zie dan vorig antwoord, je moet de lt dan instellen, dat het geluid via de hdmi moet. Als je idd dvi gebruikt, moet je het geluid wel via je laptop speakers laten lopen, hoe zie vorig antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat een dvi is dus die zet er waarschijnlijk niet tussen. Ik hoor wel geluid via mijn laptop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je op de lt instellen dat je de hdmi als geluid uitgang wil gebruiken.
Ook is er verschil tussen hdmi kabels, sommige geven het geluid niet door ( ervaring)
een jaar geleden