Kan je televisiesignaal splitsen vóór de ziggo-splitter en modem?

Binnenkort ga ik waarschijnlijk overschakelen naar Ziggo alles-in-1.
Als ik alles volgens het boekje aansluit, komt er een splitter/versterker en een modem in de meterkast. Dat betekent dat ik wat draden moet trekken door het huis (Netwerkkabel, telefoondraad op modem aansluiten)

In de meterkast zit momenteel een eenvoudige splitter op de tv-antenne: 1 draad gaat via een buis naar de huiskamer, 1 draad gaat naar de slaapkamer.

Zou het mogelijk zijn om de meterkast intact te laten, en de hele Ziggo-installatie pas in de huiskamer aan te sluiten? Het tv-signaal voor de slaapkamer komt dan niet via de door ziggo geleverde antenne-versterker, maar rechtstreeks van het binnenkomende signaal.
En de rest van de installatie zit niet direct op de groene kabel die binnenkomt, maar daar zit dus nog een coax-kabel van 6 meter tussen.

Werkt dan televisie, internet én telefonie nog goed?

Het zou de installatie bij mij een heel stuk eenvoudiger maken.

12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ja en nee....

Alle moderne huizen hebben de 'groene' COAX in de meterkast. Oude huizen vaak in de gang of direct in de woonkamer. Als Ziggo zegt 'meterkast' bedoelen ze feitelijk dat je dat zo dicht mogelijk op de hoofdaansluiting uit moet voeren. Voor de rest van mijn commentaar mag je 'meterkast' ook als direct op de hoofdaansluiting lezen.

Het hangt helemaal af van de huidige splitter en de diensten die je bij Ziggo afneemt. Video On Demand diensten maken gebruik van een retoursignaal over het COAX netwerk. De splitter (of versterker) zal dus altijd retourgeschikt moeten zijn om dit toe te staan. Voor veel analoge splitters is dit geen probleem, maar als er een filter in zit heb je dus wel een probleem. De meeste analoge versterkers (sluit je dus aan op het stopcontact) zijn totaal ongeschikt voor deze functie. Het kan dus zijn dat je de splitter moet vervangen, maar dat moet je in de praktijk uitproberen.

Voor wat betreft de lengte van de kabel, moet je misschien aan zes meter heen en zes meter terug denken? Dat is al een behoorlijke afstand voor het signaal. Nu is de signaalsterkte voor digitale TV nauwelijks van belang, maar de kwaliteit moet wel boven de 90% liggen. Heb je een ouderwetse dunne COAX die je voor dit signaal gebruikt, kan het dus zijn dat je kwaliteitservaring tegen zal vallen. Echter kom je daar alleen achter door het te proberen.

Met andere woorden, theoretisch valt geen ja of nee te zeggen. Je moet er alleen rekening mee houden dat als dingen niet werken zoals je ze verwacht, je toch je meterkast om moet bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
De diensten die ik wil afnemen is internet+bellen+digitale tv, zonder tv on-demand/interactieve tv. De splitter die ik in de meterkast op de hoofdaansluiting heb zitten, is een eenvoudige analoge splitter, zoals in deze afbeelding:
http://www.elektronica-online.nl/productimages/308.jpg Van daar af er dus een 6 meter lange COAX-kabel richting aansluitpunt in de huiskamer, en een kabel richting humax-decoder op de slaapkamer. Dus als ik het goed begrijp, is het enige dat probleem zou kunnen geven, een iets of wat verzwakt signaal dat in de huiskamer arriveert. (Heb momenteel digitale tv op dat punt, en heb daar geen enkel probleem mee)
Het modem en de door ziggo geleverde versterker/splitter zou ik dus in de huiskamer bij dat punt willen plaatsen. In theorie zou ik, wanneer ik de coaxkabel van hoofdaansluiting naar huiskamer zou vervangen door zo'n groene kabel die in huis binnenkomt, gewoon de hoofdaansluiting 'verplaatsen'. Heeft mijn tv op de slaapkamer (welke dus voor modem/splitter/filter of wat voor apparaat dan ook aangesloten zit) last van het 'pure signaal', waar alles inzit, of zou deze daar gewoon mee overweg moeten kunnen, en mij gewoon goed digitaal beeld geven? Ja ik weet, het is eigenlijk gewoon een kwestie van proberen, maar ik heb de aansluiting bij Ziggo nog niet aangevraagd, en wil graag vooraf alle mogelijkheden weten wat ik wel en niet kan verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die splittertjes die ken ik. Bron van problemen omdat ze weinig tot geen isolatie hebben. Het kan in ieder geval nooit kwaad in die te vervangen. Groene kabel kan je niet zomaar kopen. Het feit dat de kabel groen is, is juist om aan te geven dat dit het eerste punt in je huis is. Je kan bij de vakhandel wel hele goede COAX kopen. Hou rekening met een paar euro per meter, maar dat verschil merk je. Gebruik ook hoogwaardige pluggen, anders haal je geen voordeel uit je kabel. Ga dus niet met plastic van de Praxis aan de slag. De Humax decoder ken ik niet. Kan in theorie storing opleveren voor Ziggo gezien ze op dezelfde kabelaansluiting zitten, maar dat is wederom een kwestie van testen. Ik heb het idee dat je een goed beeld hebt van alles dat mogelijk fout kan gaan. Je kan Ziggo altijd nog vragen of er sprake is van bijvoorbeeld 7 dagen op proef. Mocht je het niet aan de gang krijgen, zit je niet aan een abonnement vast. Bovenal, ga er gewoon lekker mee aan de slag want alle problemen die je theoretisch kan hebben, zijn nu inmiddels wel besproken ;-).
walter
12 jaar geleden
Dank je voor de duidelijke antwoorden. Ziggo is inmiddels aangevraagd. Ik ga het gewoon proberen met de huidige kabels, dus de voor mij eenvoudige, maar mogelijk storingsvgevoelige aansluiting. Als het werkt, is dat fijn. Als het niet (goed) werkt, weet ik wat me te doen staat.
Dan zal ik niet een dure coaxkabel gaan trekken, maar lijkt het me beter om het dan op de enige juiste manier te doen: Stopcontact in de meterkast monteren, een netwerkkabel naar de huiskamer trekken, daar een switch plaatsen, en verder alle apparatuur in de meterkast hangen. Over 10 dagen komt het binnen, dus dan kan het klussen beginnen :)

Andere antwoorden (1)

Het maakt niet uit wie de provider is. Je kunt inderdaad het binnenkomende signaal splitsen in de meterkast, of waar het binnenkomt, en je installatie in de huiskamer aan te sluiten. Ikzelf heb zo ook meerdere T.V.'s aangesloten (3) maar ik heb er wel een versterker tussen gezet, omdat de coaxkabel naar boven wel erg lang werd. Geen problemen verder. Succes.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Dank je. Dit zou namelijk een hoop werk schelen: In de huiskamer kan ik dan tenminste mijn Tele2-modem gewoon vervangen door het Ziggo-modem, en in plaats van het signaal uit de telefoonaansluiting te gebruiken, gebruik ik die van de antennekabel, welke op de meterkast zit aangesloten. Telefoon kan dan meteen op het modem aangesloten worden, netwerkaansluiting in de buurt van waar nu de kabels ook uitkomen.
jc54
12 jaar geleden
Mooi, toch????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoef je voor de tv boven dan geen apart kastje kopen? En kan het ook draadloos?
jc54
12 jaar geleden
Als je boven digitaal wilt kijken, dan moet je daar ook een decoder plaatsen. Als je genoegen neemt met het analoge basispakket, dan hoeft er verder niets tussen.