Hoe kan ik mijn beeldbuis tv weer aan de praat krijgen?

Na enkele luide knallen (ontladingen) verspreid over de afgelopen weken werkt mijn philips beeldbuis niet meer. Na inschakelen knippert het rode standby lampje. Op de printplaat en componenten is geen beschadiging te zien. Opnieuw solderen van de omspanner en stof verwijderen helpt niet. Ik twijfel of het zin heeft om de printplaat uit het toestel te verwijderen om deze nader te onderzoeken.

Toegevoegd na 21 minuten:
waar in de tv kunnen zulke ontladingen plaatsvinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Inwendig kunnen de enigste knallen van de hoogspanning en focusspanning komen.
De hoogspanning zit boven de 22KV en zelfs tot 30KV. (Kilo Volt) De focus spanning tussen de 6 en 8 KV.
Meestal komt het van de lijntransformator die door de isolatie heen lekt.
Bij de allereerste knal had je het toestel niet meer aan moeten zetten.
Schade zal je niet zien in het toestel. Wat mogelijk is dat de hoogspannings-transformator nu wel helemaal stuk is. Die zal in ieder geval vervangen moeten worden.
Allereerst kan je de transformator helemaal verwijderen (uit solderen) en alles weer inbouwen kijken wat de stand-by led doet. Knippert het ledje niet meer, maar is rood of groen (normale stand) en het geluid doet het (met antenne of scart) eventueel, kan je er van uitgaan dat de boosdoener de trafo is. Vervanging zal het toestel normaal weer laten werken.
MAAR!: Het gespetter van de hoogspanning kan een en ander IC (chipje) hebben beschadigd en daar kom je pas achter als de trafo vervangen is en na werking het beeld en geluid weer werken.
Heb je de trafo verwijderd, en het ledje knippert nog steeds, kan je er van uitgaan dat er meer stuk is.
KNETTEREN (spetters) in een TV is absoluut desastreus.
Gelet op het soort apparaat en soms sommige onderdelen al niet meer leverbaar zijn, kan vervanging een optie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoogspanning lekt weg. Zodra dat gebeurd, gaat de beveiliging in werking. Doordat het af en toe gebeurd, ziet de beveiliging geen probleem en laat het toestel gewoon verder werken. Maar dit probleem negeren en er niets aan doen, zal meer schade dan nodig veroorzaken of zelfs tot brand kunnen leiden. Oplossen is beter dan zich druk maken over de oorzaak. Je kan er helemaal niets aan doen om het te voorkomen, dan het toestel uit te houden.

Andere antwoorden (2)

Je kunt altijd de printplaat verwijderen en onderzoeken. Hij doet het nu niet. Als je de printplaat hebt gecontroleerd kan de tv het of wel of niet doen. Niet heb je al, wel kun je krijgen. En zo niet, kun je alsnog een nieuwe tv kopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan of de tv weer werkt achteraf of niet! :-)
Het knipperen van het stand-by lampje geeft aan dat de voeding in zijn beveiliging schiet.
Het los doormeten van alle onderdelen op de printplaat heeft weinig zin, de werking is alleen goed te beoordelen als alles erop aangesloten is.
De knallende ontladingen kunnen ook in de beeldbuis zelf plaatsgevonden hebben, of anders in het hoogspanningsdeel van de TV.
De spanning die in het hoogspanningsdeel van de TV wordt opgebouwd is overigens levensgevaarlijk (25 kV!) dus ik zou zonder technische kennis van zaken afraden om er aan te prutsen.
Het is wellicht een mooie gelegenheid om op een modernere flatscreen over te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog een TV-reparateur weet te vinden dan kun je het altijd proberen natuurlijk.